Turun yliopisto 400 parhaan joukossa Best Global Universities -yliopistovertailussa

06.10.2015

Turun yliopisto sijoittui suomalaisyliopistoista kolmannelle sijalle uudessa yhdysvaltalaisessa Best Global Universities -rankingissa, joka julkaistiin tänä vuonna toista kertaa.

​Turun yliopisto sijoittuu vertailun maailmanlistalla sijalle 389. ja eurooppalaisten yliopistojen joukossa sijalle 168.

U.S. News & World Reportin julkaisema maailmanlaajuinen uusi ranking mittaa muun muassa yliopistojen tutkimuksen tunnettuutta sekä julkaisujen ja viittausten määrää.

Suomalaisyliopistoihin verrattuna Turun yliopisto sijoittui kolmanneksi. Vertailussa Turun yliopiston edelle ylsivät Helsingin yliopisto (sijoitukset 101. maailmanlaajuisesti ja 31. Euroopassa) sekä Aalto-yliopisto (352. ja 154.).

Tänä vuonna vertailuun on koottu 750 yliopistoa, kun viime vuonna ranking listasi 500 yliopistoa. Laajennetulle ranking listalle pääsi nyt kaikkiaan 8 suomalaista yliopistoa, joita edellä mainittujen lisäksi ovat Itä-Suomen yliopisto (416.), Jyväskylän yliopisto (465.), Oulun yliopisto (494.), Tampereen yliopisto (599.) sekä Tampereen teknillinen yliopisto (670.)

Maailmanlistan kolme parasta yliopistoa ovat yhdysvaltalaiset Harvard, MIT ja Berkeley. Euroopan listan kärjessä ovat brittiläiset Oxford, Cambridge ja Imperial College London.

Nyt toista kertaa kansainvälisen vertailun julkaissut U.S. News & World Report on laatinut 30 vuotta Yhdysvaltain kansallisia yliopistovertailuja.

Best Global Universities Rankings 2016

LR