Turun yliopisto ei ota käyttöön ensikertalaiskiintiötä vuoden 2015 valinnoissa

03.07.2014

Korkeakouluihin hakeutumista uudistetaan vuoden 2014 syksystä alkaen. Turun yliopisto ei vielä ota käyttöön uudistuksen mahdollistamaa ensikertalaiskiintiötä.

​Jatkossa Turun yliopistoon haetan korkeakoulujen yhteisen sähköisen hakujärjestelmän kautta. Uusi hakujärjestelmä kattaa sekä ammattikorkeakoulu- että yliopistokentän.

Järjestelmä on osa laajempaa Opintopolku.fi-palveluportaalia. Uusi hakujärjestelmä on Turun yliopistossa käytössä kevään 2015 hauista lähtien.

Uudistuvan yhteishaun yhteydessä korkeakouluille annetaan mahdollisuus varata osa aloituspaikoista henkilöille, joilla ei ole korkeakoulupaikkaa ja jotka eivät ole valmistuneet aiemmin jostakin suomalaisesta korkeakoulusta.

– Yksikään Turun yliopiston tiedekunnista ei ota tätä niin sanottua ensikertalaiskiintiötä käyttönsä vielä seuraavalla hakukierroksella. Ensikertalaiskiintiö kuitenkin tulee todennäköisesti valtakunnallisesti pakolliseksi vuonna 2016, Turun yliopiston opiskelija- ja hakijapalveluiden päällikkö Katja Arola kertoo.

Kiintiön käyttöönottoa Turun yliopistossa lykättiin, koska arvioitiin, että kiintiöinnillä ei vielä vuonna 2015 saavutettaisi sille asetettuja tavoitteita – käytännössä kiintiön ulkopuolella olisivat olleet vain ne hakijat, jotka ovat ottaneet vastaan korkeakoulupaikan syksyllä 2014 alkavasta koulutuksesta sekä jo korkeakoulututkinnon suorittaneet.

– Joillakin korkeakouluilla kiintiö saattaa tulla yksittäisiin hakukohteisiin vuonna 2015, mutta kovin laajamittaisesti kiintiöitä ei vielä otettane käyttöön, Arola arvioi.

Jussi Matikainen

Luotu 03.07.2014 | Muokattu 22.07.2021