Turun yliopisto ja Planmeca perustavat uuden hammasalan koulutusvientiyrityksen

09.06.2014

Maailman johtaviin hammasalan teknologiayrityksiin kuuluva suomalainen Planmeca Oy ja Turun yliopisto ovat perustaneet yhteisen koulutusvientiyrityksen Nordic Institute of Dental Education (NIDE). Yritys tarjoaa korkealaatuista täydennyskoulutusta kansainvälisille hammasalan ammattilaisille.

​Yrityksen tavoitteena on viedä suomalaista hammaslääketieteellistä ja teknologista edelläkävijyyttä maailmalle ja lisätä koulutusvientiä. Yritys hyödyntää Turun yliopiston akateemista osaamista ja Planmecan kehittämiä huipputeknologioita sekä molempien maailmanlaajuisia hammasalan verkostoja.

Koulutukset käynnistyvät syksyllä 2014 Turun yliopistolla sekä Planmecan tiloissa Helsingin Herttoniemessä.

Kurssien aiheet liittyvät nopeasti kehittyviin hammaslääketieteen teknologioihin ja niiden hyödyntämiseen nykyaikaisessa hammashoidossa. Täydennyskoulutusta tarjotaan muun muassa digitaaliseen 3D-kuvantamiseen, protetiikkaan, endodontiaan, biomateriaalitieteisiin, oikomiseen ja CAD/CAM-teknologiaan liittyen. Turun yliopisto myöntää täydennyskoulutuksesta ECTS-pisteet ja kurssitodistukset opiskelijoille.

Yhteisyritys täydentää Planmecan ennestään laajaa koulutustoimintaa ja yliopistoyhteistyötä ympäri maailmaa. Yrityksen osakkaina ovat Turun yliopiston omistama UTU Holding Oy sekä Planmeca Academy Oy.

– Rakennamme Turun yliopistossa koulutusvientiä aktiivisesti. Hammaslääketieteessä saimme kumppaniksi yhden maailman johtavista alan yrityksistä. Yhdessä Planmecan kanssa olemme vahva toimija maailmanlaajuisesti, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Koulutusvientiyrityksen toimitusjohtajaksi on nimitetty KTM, M.A. Jenni Pajunen.

TK
Kuva: Hanna Oksanen