Turun yliopisto ja Singapore Maritime Institute yhteistyöhön mereen ja merenkulkuun liittyvässä tutkimuksessa

02.11.2016

Turun yliopisto ja Singapore Maritime Institute ovat allekirjoittaneet Memorandum of Understanding (MoU) -sopimuksen, jonka tavoitteena on yhdessä edistää ja kehittää mereen ja merenkulkuun liittyvää tutkimus- ja kehitystoimintaa.

​Turun yliopiston vararehtori Kalle-Antti Suominen ja SMI:n johtaja Heng Chiang Gnee allekirjoittivat MoU-sopimuksen Singaporessa 2.11.2016.

​Turun yliopisto ja Singapore Maritime Institute tiivistävät yhteistyötään mereen ja merenkulkuun liittyvässä tutkimus- ja kehitystoiminnassa vaihtamalla akateemista tutkimustietoa sekä järjestämällä yhteisiä tutkimus- ja kehitystoimintaan liittyviä tilaisuuksia.

‒ Singapore Maritime Institute on tyytyväinen alkavasta yhteistyöstä Turun yliopiston kanssa. Turun yliopisto on tunnustettu suomalainen tutkimuslaitos, ja Suomi tunnetaan sekä koulutusjärjestelmästään että ICT-sektoristaan. Älykkäät teknologiat autonomisen merenkulun tarpeisiin on yksi allekirjoitetun MoU-sopimuksen tärkeimmistä tutkimusalueista, sanoo Heng Chiang Gnee.

MoU-sopimus allekirjoitettiin Turun yliopiston edustajien kolmipäiväisen Singaporen-vierailun päätteeksi. Osana vierailua Turun yliopiston delegaatio vieraili Nanyang Technological Universityn ja Singapore Polytechnicin tutkimustiloissa ja osallistui yhteiseen merenkulun tutkimus- ja kehitystoimintaan liittyvään työpajaan.

Työpajassa käsiteltiin kolmea yhteistyön merkittävintä tutkimuksellista teemaa, jotka ovat meriteollisuuden älykkäät teknologiat, autonominen merenkulku ja järjestelmät sekä turvallinen ja kestävä merenkulku.

Työpajojen keskustelut päätti Maritime and Port Authority of Singaporen, Turun yliopiston ja Singapore Maritime Instituten välinen tapaaminen, joka edelsi MoU-sopimuksen virallista allekirjoitusta.

‒ Meillä on suuria odotuksia liittyen yhteistyöhön singaporelaisten laitosten kanssa. Turun yliopiston vahvuus on mahdollisuutemme rakentaa monitieteisiä tutkimusryhmiä ratkaisemaan uusien innovaatioiden luomiseen liittyviä haasteita, sanoo Kalle-Antti Suominen.

Allekirjoitetun MoU-sopimuksen mukaisesti Turun yliopisto ja Singapore Maritime Institute etsivät uusia mahdollisuuksia yhteiseen tutkimustoimintaan edistääkseen yhteistyötä mereen ja merenkulkuun liittyvässä tutkimus- ja kehitystoiminnassa muodostamiensa tutkimuskokonaisuuksien välillä.

Singapore Maritime Institute on Maritime and Port Authority of Singapore-, Agency for Science, Technology and Research- ja Singapore Economic Development Board -organisaatioiden vuonna 2011 perustama tutkimuslaitos, joka työskentelee tiiviissä yhteistyössä meriteollisuuden kanssa kehittääkseen ja kasvattaakseen toimialaa uuden tiedon ja innovaatioiden kautta.

Meri ja merenkulku on yksi Turun yliopiston tutkimuksen temaattisista kokonaisuuksista. Tutustu monitieteiseen tutkimukseen.

TS

Kuva: SMI