Turun yliopisto jälleen maailman 500 parhaan yliopiston joukossa Shanghain listalla

15.08.2017

Turun yliopisto sijoittui tänä vuonna luokkaan 401‒500 maailman parhaat yliopistot listaavassa Academic Ranking of World Universities -vertailussa.

​Maailmanlaajuisen Academic Ranking of World Universities (ARWU) -vertailun  vuoden 2017 listaus julkistettiin 15.8. Turun yliopisto arvioitiin niin sanotulla Shanghain listalla sijoitusluokkaan 401‒500.

ARWU julkaisi aiemmin elokuussa ensimmäistä kertaa tieteenalakohtaisen vertailun, jossa Turun yliopiston hammaslääketiede arvioitiin maailman 18. parhaaksi. Useat Turun yliopiston tieteenalat sijoittuivat alakohtaisessa arvioinnissa hyvin, mikä osaltaan kertoo korkeatasoisen tutkimuksen laaja-alaisuudesta.

Maailman parhaaksi yliopistoksi listattiin jälleen yhdysvaltalainen Harvard University. Eurooppalaisista yliopistoista parhaiten sijoittui University of Cambridge Iso-Britanniasta (sija 3). Kymmenen parhaan joukossa eurooppalaisista yliopistoista on myös isobritannialainen University of Oxford (sija 7). Pohjoismaisista yliopistoista Kööpenhaminan yliopisto sijoittuu edelleen parhaiten (sija 30).

Suomalaisyliopistoista viidensadan parhaan listaukseen ylsi yhteensä viisi yliopistoa. Parhaiten sijoittui Helsingin yliopisto, joka on vertailussa sijalla 56. Itä-Suomen yliopisto sijoittui luokkaan 301‒400, Aalto-yliopisto ja Oulun yliopisto luokkaan 401‒500.

Listauksen julkaisee vuosittain ShanghaiRanking Consultancy, ja sen laatii shanghailainen Jiao Tong University, jonka oma sijoitus tämän vuoden listalla oli 101–150. Niin kutsuttua Shanghain listaa on julkaistu vuodesta 2003 lähtien. Maailmassa on yli 10 000 yliopistoa.

Lisää aiheesta:

>> Turun yliopiston hammaslääketiede maailman 18. paras (4.8.2017)

>> Turun yliopisto kansainvälisissä vertailuissa

TS