Turun yliopisto kansainväliseksi EURAXESS -palvelukeskukseksi

08.11.2013

EURAXESS - Researchers in Motion on Euroopan unionin ja noin 40 Euroopan maan muodostama verkosto, jolla tuetaan kansainvälisesti liikkuvia tutkijoita. Turun yliopistolla on palvelukeskukseksi hyvät valmiudet.

​EURAXESS on ainutlaatuinen eurooppalainen hanke, jonka avulla tutkijanuraa Euroopassa rakentavat tutkijat pääsevät käsiksi kattaviin tieto- ja tukipalveluihin. Turun yliopisto on aloittanut toimintansa uutena palvelukeskuksena.

EURAXESS -palveluihin kuuluu englanninkielinen portaali, jossa on neljä osiota: työpaikat, palvelut, oikeudet ja linkit. Portaali sisältää tietoa tutkijoiden työpaikoista maailmanlaajuisesti, tutkimusrahoitusmahdollisuuksista sekä tietoa muun muassa sosiaaliturvaoikeuksista ja muista ulkomaille muuttamiseen liittyvistä käytännön asioista eri maissa.

EURAXESS-palvelukeskukset antavat maksutonta neuvontaa ulkomailta saapuville tutkijoille ja heidän perheilleen koskien muun muassa maahantuloasiakirjoja, työlupaa, vakuutuksia, sosiaaliturvaa, asuntoasioita, kulttuurisidonnaisia asioita, perheasioita, kielikoulutusta ja rahoitusmahdollisuuksia.

Suomen Akatemia toimii Suomessa EURAXESS -vastuuorganisaationa.

–Ajatus ryhtyä EURAXESS-palvelukeskukseksi lähti liikkeelle, kun Suomen Akatemian tiedeasiantuntija Satu Huuha-Cissokho kertoi tästä mahdollisuudesta kansainvälisiä henkilöstöasioita hoitavien verkostotapaamisessa keväällä 2013, kertoo kansainvälisten asioiden suunnittelija Eeva Schoultz.

Turun yliopistossa vastaava palvelu oli jo valmiina, sillä kansainvälisten palveluiden International Welcome Services vastasi keskuksen tehtäviä täydellisesti. Tämä olemassa oleva palvelu olikin helppo linkittää EURAXESS -yhteistyöhön.

EURAXESS-palvelukeskuksen aseman uskotaan tuovan Turun yliopistolle lisää kansainvälistä näkyvyyttä, ja tutkijaliikkuvuusverkostossa mukanaolo vahvistaa osaltaan myös HR Excellence in Research -laatutyötä.

– Yhteisiin koulutustilaisuuksin osallistuminen mahdollistaa verkostoitumisen muiden EURAXESS -toimijoiden kanssa ja samalla tietojen vaihto ja asiantuntemuksen lisääminen tulevat mahdollisiksi, Schoultz sanoo.

Lisätietoa:
Euroopan komission EURAXESS-sivut