Turun yliopisto keskeyttää yhteistyön venäläisyliopistojen kanssa

10.03.2022

Turun yliopisto keskeyttää opetus- ja kulttuuriministeriön linjauksen mukaisesti toistaiseksi yhteistyön venäläisyliopistojen ja muiden venäläisinstituutioiden kanssa.

Yhteistyön keskeytys koskee sekä tutkimusyhteistyötä että organisaatioiden välistä mahdollista muuta yhteistyötä venäläisyliopistojen ja muiden venäläisinstituutioiden, kuten tutkimuslaitosten kanssa. Yliopisto on jo aiemmin linjannut, että uusia yhteistyöhankkeita ei aloiteta venäläisten tai valkovenäläisten yliopistojen kanssa.

Turun yliopistosta ei toistaiseksi lähdetä Venäjälle tai Valko-Venäjälle opiskelijavaihtoon, eikä yliopisto ota vaihto-opiskelijoita näistä maista. Turussa opiskelevat venäläiset ja valkovenäläiset tai Venäjällä tai Valko-Venäjällä vaihdossa olevat voivat jatkaa opintojaan normaalisti.
Yhteistyön keskeyttäminen liittyy Venäjään kohdistettuihin pakotteisiin ja niillä on tarkoitus tukea Ukrainaa.

– Linjaukset eivät kohdistu venäläisiä opiskelijoita tai tutkijoita vastaan. Turun yliopistoon voi jatkossakin hakea opiskelemaan tai töihin kansallisuudesta huolimatta. Yliopisto haluaa myös ilmaista täyden tukensa yhteisömme jäsenille, joihin sota vaikuttaa konkreettisesti, rehtori Jukka Kola sanoo.

OKM tiedotti myös, että Suomi tukee Euroopan komission päätöstä keskeyttää EU:n koulutus- ja tutkimusohjelmien puitteissa tehtävä yhteistyö venäläisten ja valkovenäläisten kumppanien kanssa. Euroopan komissio on jäädyttänyt uusien projektien neuvottelut venäläisten ja valkovenäläisten organisaatioiden kanssa Horisontti Eurooppa -ohjelman ensimmäisten hakujen osalta sekä maksatukset näihin maihin Horisontti 2020 -ohjelman käynnissä olevissa hankkeissa.

OKM valmistelee parhaillaan yhteistyössä korkeakoulujen kanssa toimia, joilla voidaan tukea ukrainalaisia opiskelijoita, korkeakoulujen henkilökuntaa ja tutkijoita, sekä tarjota sotaa pakeneville opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksia Suomessa.

Yliopisto tarjoaa asioiden käsittelyyn tukipalveluja (intranetissä, vaatii kirjautumisen).

> Ukrainan sodan vaikutus Turun yliopistoon

> OKM:n tiedote: Suomi jäädyttää korkeakoulu- ja tutkimusyhteistyön Venäjän kanssa – Suomessa olevia ukrainalaisopiskelijoita tuetaan

> Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI: Yliopistot jäädyttävät korkeakoulu- ja tutkimusyhteistyön Venäjän kanssa. Suomessa olevia ukrainalaisopiskelijoita tuetaan

Luotu 10.03.2022 | Muokattu 10.03.2022