Turun yliopisto kohosi yhteishaussa toiseksi suosituimmaksi yliopistoksi

10.04.2015

Torstaina 9.4. päättyneessä yhteishaussa Turun yliopistoon pyrki yhteensä 16 329 hakijaa. Yliopistojen hakijamäärissä mitattuna Turun yliopisto on toiseksi suosituin hakukohde Helsingin yliopiston jälkeen.

​Yhteishaussa haettiin tänä keväänä ensimmäistä kertaa sekä yliopistoihin että ammattikorkeakouluihin. Kaikkien korkeakoulujen hakijamäärät huomioiden Turun yliopisto on neljänneksi suosituin hakukohde Metropolia Ammattikorkeakoulun (26 752 hakijaa), Helsingin yliopiston (24 288) ja Tampereen ammattikorkeakoulun (20 902) jälkeen.

– On todella hienoa, että yliopistomme on säilyttänyt houkuttelevuutensa ja sitä suhteellisesti jopa parantanut. Olemme määrätietoisesti kehittäneet opetustamme ja oppimisympäristöjämme, ja osansa kiinnostukseen on myös koko Turulla innostavana ja monia mahdollisuuksia tarjoavana opiskelukaupunkina. Olemme lisäksi parantaneet hakijoiden neuvontaa ja ohjausta. Helpotus oli myös se, että haun tekninen toteutus onnistui hyvin, sanoo vararehtori Riitta Pyykkö.

Ensisijaiseksi hakukohteeksi Turun yliopiston on valinnut 8083 hakijaa. Opiskelupaikkoja on tarjolla yhteensä 2056 hakijalle.

– Tämä on todella hyvä tulos, sillä hakijat ovat joutuneet nyt ensi kertaa priorisoimaan hakukohteitaan. Ennen heidän ei tarvinnut vielä hakuvaiheessa päättää, mikä hakukohde kiinnostaa eniten. Koko yliopiston hakijamäärä laski 7,1 prosenttia viime vuoteen verrattuna, mutta voimme olla todella tyytyväisiä kokonaishakijamäärään tässä uudessa tilanteessa, toteaa opiskelija ja hakijapalveluiden päällikkö Nea Särkikoski.

Aikaisemmin hakijoiden oli mahdollista hakea yhteensä yhdeksään yliopistokohteeseen ja neljään ammattikorkeakoulun hakukohteeseen. Tänä keväänä sekä yliopistojen että ammattikorkeakoulujen hakukohteista oli valittava korkeintaan kuusi.

Hakukohteittain hakijamäärä nousi eniten hammaslääketieteessä (+ 19,4 %), ranskan kielessä (+ 11,1 %) ja oikeustieteessä (+ 1,8 %). Eniten hakemuksia aloituspaikkaa kohden oli psykologiassa (38,1 hakemusta / aloituspaikka), kasvatustieteiden koulutuksessa (19,5) Turun luokanopettajan koulutuksessa (19,1) biologiassa (18,7) ja sosiaalityössä (17,3)

Valintakokeisiin osallistuneiden ja hyväksyttyjen määrät selviävät heinäkuun lopussa ja uusien opiskelijoiden määrät syyskuun alussa ilmoittautumisajan päätyttyä.

Teksti: Jenni Valta
Kuva: Hanna Oksanen