Turun yliopisto maailmanlaajuisessa yliopistovertailussa parhaan 1,5 prosentin joukossa

12.07.2016

Turun yliopisto on noussut maailmanlaajuisessa The Center for World University Rankings -yliopistovertailussa parhaan 1,5 prosentin joukkoon. Suomalaisista yliopistoista Turun yliopisto sijoittui toiseksi parhaaksi.

​The Center for World University Rankings eli CWUR -yliopistovertailussa on mukana yli 25 000 ylemmän akateemisen tutkinnon myöntävää yliopistoa. Turun yliopisto nousi tuoreessa vertailussa sijalle 366. Vuonna 2015 sijoitus oli 383.

Turun yliopiston lisäksi vain kaksi muuta suomalaisyliopistoa ylsi 400 parhaan joukkoon: Helsingin yliopisto sijalle 107 ja Itä-Suomen yliopisto sijalle 369.

Turun yliopiston vahvuutena vertailussa nousi esille erityisesti tutkimuksen laatu. Tutkimuksen korkea taso käy ilmi tutkijoiden saamista tunnustuksista sekä siitä, että tutkimustuloksia julkaistaan maineikkaissa ja vaikuttavissa julkaisuissa.

CWUR on laatinut yliopistovertailuja vuodesta 2012 lähtien. Nykyään se listaa paremmuusjärjestykseen maailman 1000 parasta yliopistoa, mutta ensimmäisen kahden vuoden aikana listalle pääsi vain 100 yliopistoa. CWUR luotiin ensimmäiseksi maailmanlaajuiseksi yliopistovertailuksi, jossa mitataan niin opetuksen laatua, koulutuksen vaikuttavuutta, akateemisen henkilökunnan mainetta kuin tutkimuksen laatuakin erilaisin selvityksin ja tietopankkitiedoin.

>> The Center for World University Rankings

Teksti: Jenni Valta