Turun yliopisto menestyi huippuyliopistojen arvioinnissa

11.09.2012

Turun yliopisto nousi kansainvälisessä QS World University Rankings -yliopistovertailussa sijalle 211.

​QS Ranking on yksi tärkeimmistä ja laajimmista yliopistovertailuista, joka mittaa yliopistojen akateemista mainetta ja työnantajakuvaa. Tänä vuonna vertailu käsitti maailmanlaajuisesti 2500 yliopistoa, joista listalle pääsi 700.

Turun yliopisto paransi sijoitustaan entisestään viime vuodesta, jolloin yliopisto ylsi sijalle 224.

- Tärkeämpää kuin absoluuttinen sijaluku on se, että suunta on oikea eli ylöspäin. Menestyksemme perustuu niin tutkijoiden kuin opettajien kovaan työhön. Uskon, että lähivuosina voimme hyvin päästä 200 joukkoon. Siihen pääseminen vaatii hieman parannusta kaikilla aloilla ja aikaisempaa huolellisempaa resurssien allokointia, sanoo yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

QS Ranking arviossa otetaan huomioon tieteellisiin julkaisuihin tehtyjen viittausten määrä, akateeminen vertaisarviointi, työnantaja-arviointi, opiskelijoiden ja opetushenkilöstön suhdeluku sekä kansainvälisen henkilöstön ja kansainvälisten opiskelijoiden suhteellinen määrä.

Vertailun kärkikolmikko on Massachusettsin teknillinen korkeakoulu (MIT), Cambridgen yliopisto sekä Harvardin yliopisto. Suomalaisista yliopistoista listan 300 parhaan yliopiston joukkoon ylsivät Turun yliopiston lisäksi Helsingin yliopisto (78.), Aalto-yliopisto (222.), Oulun yliopisto (262) ja Tampereen teknillinen yliopisto (267.).

Viidellä tieteenalalla maailman 200 parhaan joukossa

Aiemmin tänä vuonna julkistettiin QS Rankingin tieteenalakohtaiset arviot. Turun yliopisto sijoittuu viidellä alalla maailman kahdensadan parhaan yliopiston joukkoon.

Turun yliopisto sijoittuu sijoille 101 - 150 kasvatustieteiden, lääketieteiden, farmasian ja farmakologian sekä filosofian aloilla. Ympäristötieteissä sijoitus on 151 - 200. Tieteenaloista Turun yliopiston korkeimman pistemäärän sai lääketiede.

--> QS World University Rankings

Luotu 11.09.2012 | Muokattu 26.11.2012