Turun yliopisto mukaan Allied ICT Finland –verkostoon

20.05.2018

Turun yliopisto on lähtenyt mukaan Allied ICT Finland (AIF) -verkostoon, joka yhdistää yliopistoja, kaupunkeja ja yrityksiä. Huippuluokan teknologiaosaamisen verkoston tavoitteena on toteuttaa pysyvä T&K-investointitason nosto. Verkostosta saadaan tukea myös Turun alueen vahvaan talouskasvuun.

​AIF-verkosto yhdistää yksitoista tutkimuslaitosta, viisi kaupunkia, kymmenen liiketoimintaekosysteemiä, tuhansia tutkijoita ja yli 1200 yritystä. Verkoston kärkiä ovat langattomuus, teollinen Internet, tekoäly, dronet ja robotiikka, lisätty- ja virtuaalitodellisuus, peliteknologiat, alustat, painettava elektroniikka, uudet materiaalit ja sensorit, tietoturva ja sovellusteknologiat.

Turun seudulla AIF tulee toimimaan kiinteänä osana Teknologiakampus Turkua, josta allekirjoitettiin huhtikuussa tekniikan osaamiskeskuksen vahvistamiseksi yhteistyösopimus alueen yliopistojen, korkeakoulujen, kaupungin ja Turku Science Park Oy:n välillä.

– AIF-verkosto laajentaa osaltaan korkeakoulujen välistä monialaista yhteistyötä, jota Turussa tehdään menestyksekkäästi myös Terveyskampus Turun avulla. Digitalisaation tuoma mullistus näyttäytyy vahvasti myös lääke- ja terveystieteessä, jossa ajankohtaisia asioita ovat mm. virtuaalisairaala, etämonitorointi, pelillistäminen ja robotiikka, toteaa Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Turun seudun ennestään vahva osaaminen ICT-alalla tulee hyötymään Allied ICT Finlandista, joka mahdollistaa uusimpien verkostotalouden mallien hyödyntämisen ja tarjoaa alueen kasvuyrityksille uusia kansainvälisiä kontaktiverkostoja.

– Seudun vahva talouskasvu usealla eri toimialalla, erityisesti meri- ja valmistavassa teollisuudessa, mutta myös terveysteknologioissa ja funktionaalisissa elintarvikkeissa, saa tervetullutta lisävahvistusta kun alueemme yritykset ja tutkimuskumppanit voivat hakea tarvitsemaansa ICT-alan erikoisosaamista, toteaa Turku Science Park Oy:n toimitusjohtaja Niko Kyynäräinen.

Allied ICT -toimijoiden kesken rakentuu uudenlainen toimintamalli, jossa tutkimustoimijat, kaupungit ja yritykset hyödyntävät uutta alustatalous- ja kasvuverkostomallia. Keskeisiä kasvua eteenpäin vieviä toimintaperiaatteita ovat investointien, liiketoiminnan, kumppanuuksien ja T&K-resurssien mittava yhteiskäyttö.

– Allied ICT Finland rakentuu tutkimus- ja liiketoimijajoukon yhteenliittymäksi, joka hyödyntää uusimpia verkostotalouden malleja. AIF luo perustan kansainvälisiin tuotantoihin tarvittavaksi kriittiseksi massaksi sekä tarjoaa mittavat kansainväliset kontaktiverkostot kumppaneihin ja asiakkaisiin ja rakentaa vaikuttavia hankesalkkuja, kertoo Allied ICT Finlandin johtaja Jaakko Sauvola.

Yhteenliittymä uusine toimintatapoineen tuo mahdollisuudet yhdistellä ja hyödyntää uusimpia teknologioita joustavasti eri liiketoiminnan alueille, sekä yritysten ja julkisten toimijoiden yhteistyöhön. Paitsi uutta liiketoimintaa, AIF rakentaa olemassa olevan liiketoiminnan parantavia ratkaisuja.

>> Allied ICT Finland (AIF)

TK
Kuva: Hanna Oksanen