Turun yliopisto mukana kehittämässä lääketieteen opetuksen digitalisaatiota

14.06.2018

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen myönsi yli 3,2 miljoonaa euroa Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan koordinoimaan hankkeeseen, jonka tavoitteena on luoda digitaalisia oppimisympäristöjä lääketieteen ja hammaslääketieteen opetukseen sekä yhtenäistää alan opetusta. Hankkeessa ovat mukana kaikki Suomen lääketieteelliset tiedekunnat sekä alojen isoimmat tieteelliset järjestöt.

​MEDigi - Lääketieteen alojen opetuksen digitoiminen ja harmonisointi -hankkeessa luodaan digitaalisen oppimateriaalin verkkopalvelu, tuotetaan sähköistä oppimateriaalia sekä kehitetään sähköisiä tentti- ja arviointimenetelmiä. Hanke on syntynyt lääkäriseura Duodecimin piirissä vuosia tehdyn opetuksen valtakunnallisen kehittämisen pohjalta.

– Oppi- ja opetusmateriaalin yhtenäistämiselle ja digitalisoinnille on olemassa selkeä tarve, sillä tällä hetkellä lääketieteen opetuksen sisältö ja toteutus vaihtelevat eri yliopistojen ja tiedekuntien välillä. Tavoitteena on varmistaa valmistuvien ammattilaisten yhtenäinen lääketieteellinen ja hammaslääketieteellinen osaaminen, kertoo dekaani Anne Remes Oulun yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta.

– MEDigi-hankkeen myötä vapautuu toivottavasti voimavaroja lääketieteen opiskelijoiden henkilökohtaiseen ohjaamiseen. Siitä on tiedekunnissa puutetta, toteaa Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan koulutuksen kehittämisyksikön johtaja Outi Kortekangas-Savolainen.

– Hankkeessa on tarkoitus mennä pedagogiikka edellä, ja valjastaa digitalisaatio palvelemaan pedagogiikkaa, Kortekangas-Savolainen korostaa.

Opiskelijoiden ja ammattilaisten eHealth- ja ICT-osaamisen vahvistaminen on tärkeää, koska digitaaliset järjestelmät ja työkalut ovat tulleet pysyväksi ja alati kehittyväksi osaksi suomalaista terveydenhuoltojärjestelmää. Koulutusta tarvitaan, jotta ammattilaisten osaaminen saadaan vastaamaan muuttuvan tietoyhteiskunnan tarpeita.

Hankkeessa koulutetaan opetushenkilökuntaa ja lisätään aktivoivien, yhteistoiminnallisten opetusmenetelmien käyttöä. Sähköisillä koulutusratkaisuilla tuetaan kansainvälistymistä, moniammatillista oppimista ja systemaattista täydennyskoulutusta.

Lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoiden, opettajien ja jo työelämässä toimivien ammattilaisten lisäksi hankkeesta hyötyvät terveyspalveluja käyttävät kansalaiset, joiden palvelujen laatu kohenee ja mahdollisuudet esimerkiksi yksilöityyn terveydenhuoltoon lisääntyvät. Pitkällä tähtäimellä hanke edistää potilaiden tasa-arvoista hoitoa ja palveluja koko maassa ja mahdollistaa paremmin sote-uudistuksen sisältötavoitteiden saavuttamisen.

Myönnetty rahoitus on osa Korkeakoulutuksen kehittäminen -kärkihanketta.

Luotu 14.06.2018 | Muokattu 14.06.2018