Turun yliopisto mukana Suomen ensimmäisessä Life Science -kiihdyttämössä

06.09.2016

Turussa aloitti elokuun alussa toimintansa Suomen ensimmäinen life science -alaan keskittyvä kiihdyttämö Life Science Accelerator. Kiihdyttämön tavoitteena on vauhdittaa life science -alan korkeakoululähtöisten tutkimusprojektien kaupallistamista sekä varhaisvaiheen yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.

​Suomessa uudenlainen kiihdyttämökonsepti palvelee erityisesti lääke- ja diagnostiikkakehitystä sekä niihin läheisesti liittyviä toimialoja. Life Science -kiihdyttämössä kohdistetaan kehittämistoimia korkeakoulujen innovaatioprosesseihin sekä asiakaskohtaista, intensiivistä mentorointia ja valmennusta tarkasti valikoiduille korkeakoulujen tutkimusryhmille ja varhaisvaiheen kasvurityksille.

‒ Tehokkaan valmennuksen lisäksi myös verkottuminen toimialan kansallisiin ja kansainvälisiin yrityksiin, rahoittajiin ja vertaistoimijoihin on erittäin oleellista Life Science -kiihdyttämön tavoitteiden ja toiminnan kannalta.  Verkoston rakentaminen on käynnissä ja useiden toimijoiden kanssa on jo päästy konkretian asteelle, kertoo Life Science -kiihdyttämön operatiivisesta toiminnasta vastaava Tom Palenius Turku Science Park Oy:stä.

Hanketta koordinoi Turku Science Park Oy. Alueellisina hankepartnereina ovat Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu.

Hankkeen käynnistyessä kiihdyttämötoiminnan kohdealueena on ensisijaisesti Varsinais-Suomi, sillä Turun seutu on Suomen johtava lääke- ja diagnostiikkakehityksen osaamiskeskittymä. Kokemusten karttuessa toimintaa laajennetaan kansallisen yhteistyön puitteissa kattamaan koko Suomi.

>> Life Science Accelerator

Noston kuva: Creativity103