Turun yliopisto myönsi yhteistyössä OP Turun Seudun kanssa apurahoja opiskelijoiden yrittäjämäisille projekteille

18.12.2019

Turun yliopisto myönsi yhteistyössä OP Turun Seudun kanssa kaksi 1000 euron kannustinapurahaa kahdelle opiskelijatiimille. Apurahan saivat matematiikan oppimista helpottavat kertotaulukortit sekä sovellus opiskelijoiden yhteisöllisen oppimisen tueksi.

Ensimmäistä kertaa jaettava opiskelijoiden projektiapuraha myönnettiin syksyn 2019 haussa kahdelle opiskelijaprojektille.

Matematiikan opiskelija Aleksi Winstén sai apurahan kehittämilleen kertotaulukorteille, joiden avulla lapset oppivat kertotaulut helposti. Apuraha mahdollistaa ensimmäisen tuotantoerän tekemisen sekä käyttäjäkokemusten keräämisen korteista.

Apuraha myönnettiin myös verkon kautta toimivalle Skole-sovellukselle, jonka on tarkoitus toimia alustana opiskelijoiden väliselle tietojen jaolle ja yhteisölliselle oppimiselle anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Toteutuksen takana ovat tietotekniikan opiskelijat Werneri Aarnio, Markus Blomqvist, Wiljam Peltomaa ja Eero Ruohola, jotka ovat suuntaamassa sitä kaikkien alojen opiskelijoille.

Apuraha on uusi kokeilu Turun yliopistossa, ja se on tarkoitettu uusien projekti-ideoiden testaamiseen ja toteuttamiseen.

– Uskomme, että pienikin tuki voi olla opiskelijatiimeille tärkeä. Tarkoitus on, että sen avulla opiskelijat voivat muuttaa ideoitaan toiminnaksi ja samalla oppia uusia taitoja, kertoo yrittäjyysasiamies Kirsi Peura.

Apuraha on suunnattu perustutkinto-opiskelijoiden toteuttamaan toimintaan, joka innostaa, synnyttää hyvää sekä edistää hyvinvointia ja kasvua Turun yliopistossa tai laajemmin Turun alueella.

Opiskelija-apurahojen yhteistyökumppani syyslukukaudella 2019 on ollut OP Turun seutu.

– Apurahojen myöntäminen tarjosi meille hienon mahdollisuuden syventää yhteistyötämme yliopiston kanssa. Yrityspankin kannalta oli mielenkiintoista nähdä opiskelijoiden alkuvaiheessa olevia yritysideoita, ja toivommekin, että apurahat auttavat heitä saamaan ideoitaan aidosti eteenpäin. Tämä antoi meille myös mahdollisuuden tukea paikallista yrittäjyyttä, kertoo OP Turun Seudun Yrityspankin asiakkuus- ja myyntijohtaja Niklas Österlund.

Opiskelijaprojektien seuraava hakukierros on kevätlukukaudella 2020. Apurahaa voivat hakea Turun yliopiston tutkinto-opiskelijat alasta riippumatta itsenäisesti tai opiskelijatiimeissä. Hakuajat ilmoitetaan Turun yliopiston yrittäjyysyliopiston sivuilla sekä Turun yliopiston opiskelijoiden intranetissä.

Luotu 18.12.2019 | Muokattu 18.12.2019