Turun yliopisto näkyi ja kuului kirja- ja tiedemessuilla

06.10.2014

Aistit olivat tärkeässä roolissa yliopiston messupisteissä. Kävijät pääsivät muun muassa osallistumaan aistitutkimukseen.

Kirjamessujen puolella Turun yliopistolla oli esillä aikuiskoulutus ja avoin yliopisto. Uteliaat messuvieraat kävivät tutustumassa yliopiston julkaisuihin ja ostamassa yliopistotuotteita. Myös alumnitoiminta oli esillä.

– Yleinen kiinnostus toi meidät tähän. Juuri saavuimme messuille, Raimo Ojala kertoo.

– Erityisesti Turku aiheena kiinnostaa, Kristiina Salmi sanoo.

Tiedemessuilla oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen, jossa tutkitaan aistien välisiä vuorovaikutussuhteita. Samaan aikaan kun katsottiin kuvaa erilaisista ruuista, niin kuulokkeista kuunneltiin taustaääniä. Äänet vaikuttavat kuvan vetävyyteen.

– Testi tuntui mukavalta. Siinä meni täysin värien maailmoihin mukaan. Se oli helppo ja kevyt tehdä. Toivottavasti vastauksista on hyötyä tutkimuksessa, sanoo Inkeri Näätsaari.
– Lapsena olemme oppineet, että mansikan tuoksu on makea ja kalan tuoksu suolainen. Eri kulttuureissa tuoksut voivat kuitenkin kuulua eri kategoriaan. Esimerkiksi mantelin tuoksu on Amerikassa yhdistetty makeaan ja Aasiassa suolaiseen, tutkimusjohtaja Anu Hopia funktionaalisten elintarvikeiden kehittämiskeskuksesta kertoo.
– Teemme tutkimusta, jossa testataan ympäristön visuaalisten impulssien ja virikkeiden vaikutusta syömiskäyttäytymiseen. Haluamme tietoa arkisiin ruokailukokemuksiin. Mukana hankkeessa ovat Turun yliopisto, Tampereen teknillisen yliopiston arkkitehdit ja Sibeliusakatemia, Hopia sanoo.

Yliopisto oli mukana myös ruokamessuilla. Lähiherkku-lavalla Mari Sandell funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta oli kertomassa aisteista. Hän kertoi aistilaboratoriossa tehtävästä tutkimuksesta ja siitä mitä aikuiset voivat tehdä, jotta lasten olisi mukava syödä terveellisiä ruokia.

– Lapsillakin on oikeus nauttia ruuasta. Kaikki aistit voidaan ottaa mukaan ruokailutilanteeseen. Esimerkiksi porkkanan syönti antaa ihanan rouskutusäänen ja -tunteen, Sandell sanoo.

–Vedestä jäi karvas tuntu kurkkuun jälkikäteen, sanoo Veera Airola.

–Purkki tuoksui ihan sieneltä, toteaa Linnea Nordström.

Tytöt testasivat hajunäytettä, jossa oli 1-okten-3-onia, jota on muun muassa sienissä ja voimakkaana sitä on myös mustaherukassa. Makutestissä oli vettä, johon oli lisätty kofeiinia.

–Miten hajut on saatu purkkiin, pohti puolestaan Maijastiina Hannonen.

Yliopiston tutkimuspisteessä esiteltiin yleisölle miten tutkimusaineistoa kerätään. Viikonlopun aikana saatiin kasaan noin tuhat tutkimusvastausta.

Teksti: Pia-Sofia Yrjölä

Kuva: Hanna Oksanen