Turun yliopisto nosti sijoitustaan maailman laajimmassa yliopistovertailussa

30.09.2015

The Times Higher Education World University Rankings (THE) sijoittaa Turun yliopiston maailman 350 parhaan yliopiston joukkoon.

​Turun yliopiston laadukas koulutus ja tutkimus on jälleen kerran noteerattu kansainvälisessä vertailussa. Maailman laajin yliopistovertailu THE sijoittaa Turun yliopiston kaikkiaan 10 000 vertailemansa yliopiston joukosta luokkaan 301–350.

Viime vuoden vertailussa Turun yliopisto onnistui nousemaan luokkaan 351–400. Tänä vuonna yliopisto kipusi kiristyneestä kilpailusta huolimatta yhtä luokkaa ylemmäs.

– Yliopiston menestys erilaisissa arvioinneissa on aina mukava uutinen ja tällaisella näkyvyydellä on merkitystä hyvien ulkomaalaisten opiskelijoiden rekrytoinnissa maisteri- ja tohtoriohjelmiin. Uskon että talouden haasteista huolimatta pystymme hyvällä yhteistyöllä edistämään yliopiston kansainvälistä näkyvyyttä jatkossakin, Turun yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen sanoo.

Turun yliopisto menestyy selvästi parhaiten tutkimusjulkaisuissa sekä kansainvälisyydessä. Myös koulutuksen laatu nousee mediaanin yläpuolelle.

THE vertailee yliopistoja ottaen huomioon useita eri tekijöitä. Arvioinnissa otetaan huomioon 13 eri tekijää, joita peilataan yliopiston opetukseen, tutkimukseen, tiedon siirtoon sekä kansainvälisiin näkymiin.

Turun yliopisto sijoittuu suomalaisyliopistoista kolmanneksi Helsingin yliopiston ja Aalto yliopiston jälkeen. Yhteensä 600 parhaan yliopiston joukossa on yhdeksän yliopistoa ja korkeakoulua Suomesta. Listan kärjessä ovat  California Institute of Technology sekä Oxfordin ja Stanfordin yliopistot. THE noteeraa listallaan maailman 800 parasta yliopistoa.

>> The Times Higher Education World University Rankings

Tuomas Koivula