Turun yliopisto nousi maailman parhaan 1,6 prosentin joukkoon

17.07.2015

Turun yliopisto on noussut maailmanlaajuisessa The Center for World University Rankings -yliopistovertailussa parhaan 1,6 prosentin joukkoon. Yliopiston erityisenä vahvuutena todetaan laadukas tutkimus.

​The Center for World University Rankings eli CWUR vertailussa on mukana yli 25 000 ylemmän akateemisen tutkinnon myöntävää yliopistoja. Turun yliopisto nousi sijalle 383. Vuonna 2014 sijoitus oli 391.

Suomalaisyliopistojen keskinäisessä vertailussa Turku sijoittui kolmanneksi Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen jälkeen.

Turun yliopiston vahvuutena vertailussa nousi esille erityisesti tutkimuksen laatu. Sen korkea taso paljastuu sekä siinä, että tutkimustuloksia julkaistaan maineikkaissa sekä vaikuttavissa julkaisuissa. Suomalaisten yliopistojen keskinäisessä vertailussa Turun yliopisto nousi tutkimuksen laadusta kertovilla mittareilla toiseksi Helsingin yliopiston jälkeen.

– Me olemme merkittävä ja näkyvä korkean kansainvälisen tason tiedeyliopisto, joten tulos on odotettu. Olemme viime vuosina tukeneet tutkimusta muun muassa kehittämällä tutkijakouluamme. Tutkijamme ovat lahjakkaita ja kunnianhimoisia, ja he tarjoavat nyt entistä useammin tuloksiaan arvostetuimpiin julkaisuihin ja merkittävien kustantajien kirjoihin hyvällä menestyksellä, Turun yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen sanoo.

CWUR on laatinut yliopistovertailuja vuodesta 2012 lähtien, ensimmäisen kahden vuoden aikana se listasi vain maailman 100 parasta yliopistoa. CWUR luotiin ensimmäiseksi maailmanlaajuiseksi yliopistovertailuksi, jossa mitataan niin opetuksen laatua, koulutuksen vaikuttavuutta, akateemisen henkilökunnan mainetta kuin tutkimuksen laatuakin erilaisin selvityksin ja tietopankkitiedoin.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen