Turun yliopisto nousi THE-rankingiin

02.10.2014

Maailman laajin yliopistovertailu The Times Higher Education World University Rankings (THE) on arvioinut Turun yliopiston lukeutuvan 400 parhaan yliopiston joukkoon.

​– THE vertailee yliopistoja ottaen huomioon useita eri tekijöitä. On hienoa huomata, että tekemämme työ laadukkaan opetuksen ja tutkimuksen eteen sekä yhteiskunnan hyväksi on huomioitu, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

THE arvioi maailman yliopistoja 13 eri mittarilla, ja sijoittaa listalleen ainoastaan 400 parasta. Maailman reilusta 10 000 yliopistosta mukana ovat kaikki monialaiset yliopistot, joiden julkaisu- ja opiskelijamäärät ovat riittävän suuria vertailtaviksi.
Kilpailu ylipistojen kesken on viime vuosina kasvanut, mutta Turun yliopisto onnistui parantamaan asemaansa nousemalla sijoitettujen yliopistojen joukkoon.  Turun yliopisto sijoittui ryhmään 351–400.

THE on yksi maailman tunnetuimmista yliopistorankeingeistä. Arvioinnissaan se käyttää hyväkseen 13 eri tekijää, joita peilataan yliopiston päätehtäviin eli opetukseen, tutkimukseen, tiedon siirtoon sekä kansainvälisiin näkymiin. Vertailtavina kohteina ovat muiden muassa opiskeluympäristö, tutkimuksen määrää sekä tuotos ja maine, tutkimuksen vaikuttavuus, innovointi sekä henkilöstön ja opiskelijoiden määrää.

– Turun yliopisto menestyi hyvin erityisesti tutkimusjulkaisuissa. Tutkijamme olivat mukana useissa kansainvälisissä julkaisuissa ja heidän tutkimuksiaan siteerattiin paljon. Merkittävä muutos tapahtui myös yliopiston tunnettuudessa ja maineessa maailmalla, se on selvässä kasvussa, suunnittelija Susanna Sutinen kertoo.

Erja Hyytiäinen

Julkaistu 2.10.2014