Turun yliopisto nousi toiseksi ylimpään avoimen tieteen tasoluokkaan

24.11.2016

Turun yliopisto on parantanut suoritustaan avoimen tieteen saralla. Opetus- ja kulttuuriministeriön 22.11 julkaisemassa avoimen toimintakulttuurin kokonaisarvioinnissa Turun yliopisto nousi viisiportaisen asteikon tasolta kolme tasolle neljä.

​Turun yliopisto saavutti arvioinnissa hyvän tuloksen erityisesti tutkimusyhteisön ohjaamisen saralla. Yliopisto tarjoaa avoimeen tieteeseen liittyen selkeät ohjeet ja linjaukset tutkimusyhteisölle. Tämä edistää avoimen tieteen etujen ymmärtämistä ja niiden hyödyntämistä.

Avoimen tieteen tuominen osaksi kaikkea yliopiston tutkimusta on kirjattu Turun yliopiston strategiaan.

– Tavoitteena on luoda avointa tiedettä tukeva toimintakulttuuri, jossa avoin tiede on mukana kaikessa yliopiston tutkimuksessa, kertoo Turun yliopiston vararehtori Kalle-Antti Suominen.

Turun yliopistoon on nimetty OpenUTU-projekti, joka on edistänyt avointa tiedettä vuodesta 2015 lähtien. Projektin puitteissa on jo julkaistu yliopiston linjaukset datapolitiikasta ja julkaisupolitiikasta. Lisäksi yliopiston kirjasto on koonnut kattavat ohjepaketit avoimesta julkaisemisesta ja tutkimusdatasta.

Yliopistossa toimii myös Avoimen tieteen -palveluverkosto, joka tukee Turun yliopiston tutkijoita, henkilökuntaa ja opiskelijoita. Avoimesta tieteestä on järjestetty myös koulutus- ja infotilaisuuksia.

Tutkimusorganisaatioiden ja rahoittajien avoimuutta kartoittanut selvitys on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Avoin tiede ja tutkimus- hanketta. Hankkeen tavoitteena on luoda Suomesta johtava maa avoimen tieteen ja tutkimuksen saralla vuoteen 2017 mennessä.

>> Open Science and Research in Finland - Evaluation of Openness in the Activities of Research Organisations and Research Funding Organisations in 2016

>> Turun yliopiston avoimen tieteen sivut

teksti: Saara Järviö
kuva: eflon