Turun yliopisto on kolmanneksi kiinnostavin opiskelupaikka

14.02.2013

Lukiolaisilla teetetyn kyselyn perusteella Turun yliopiston kiinnostavuus opiskelupaikkana on kasvanut vuosi vuodelta. Viidennes kyselyyn nyt vastanneista opiskelisi mieluiten Turun yliopistossa, jonka suosion edelle kirivät vain Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto.

​Lukiolaiskyselyn vastaajista 20 prosenttia piti Turun yliopistoa kiinnostavimpana opiskelupaikkana.

Vuosittain tehdyn selvityksen mukaan yliopiston suosio on kasvanut kuluneina vuosina tasaisesti.

- Hieno kuulla, että lukiolaisten kiinnostus yliopistoamme kohtaan kasvaa vuosi vuodelta. Yhdistyminen kauppakorkeakoulun kanssa on tehnyt Turun yliopistosta entistä monialaisemman, mikä on varmasti lisännyt vetovoimaamme. Ja onhan Turun myönteinen imago opiskelijakaupunkinakin ollut paljon esillä, pohtii vararehtori Riitta Pyykkö.

Edellisistä vuosista suosiotaan kasvatti eniten Aalto-yliopisto, jota tänä vuonna piti kiinnostavimpana yliopistona 22 prosenttia vastanneista, kun vuonna 2010 vastaava luku oli 13 prosenttia. Vetovoimaisimpana lukiolaiset pitivät Helsingin yliopistoa, jossa haluaisi opiskella mieluiten 34 prosenttia vastaajista.

Ammattikorkeakoulujen kärki on edellisvuoden kaltainen. Suosituimpia ovat Tampereen AMK ja Metropolia.

Lukiolaisten ja yläkoululaisten tulevaisuuden suunnitelmia ja ajatuksia työelämästä selvitettiin Kun koulu loppuu -kyselytutkimuksessa, jonka toteutuksesta on vastannut Taloudellinen tiedotustoimisto ja T-Media yhteistyössä Opetushallituksen ja Suomen Rehtorit ry:n kanssa.

Tutkimukseen vastasi yhteensä 4715 nuorta eri puolilta Suomea, joista lukiolaisia 2812 ja yläkoululaisia oli 1903.

LR

Luotu 14.02.2013 | Muokattu 20.02.2013