Turun yliopisto on yrittäjyysyliopisto

22.09.2015

Turun yliopistossa laadittu yrittäjyyskoulutuksen ja yrittäjyyden strategia vahvistaa yrittäjämäistä asennetta ja yrittäjyyttä tukevia toimintatapoja koko yhteisössä.

​Turun yliopisto lähtee määrätietoisesti kehittämään yrittäjyyttä ja yrittäjämäistä asennetta ja toimintaa koko yliopistossa. Yrittäjyys tulee olemaan myös keskeinen osa yliopiston tekeillä olevaa strategiaa vuosille 2016‒2020.

‒ Tavoitteenamme on vastata tulevaisuuden yhteiskunnan haasteisiin. Yrittäjyysyliopistoksi julistautumalla haluamme korostaa, että akateeminen, korkeatasoinen tiede ja yrittäjyys eivät ole nykypäivän yliopistossa ristiriidassa keskenään, sanoo Turun yliopiston kehitysjohtaja Riitta Mustonen.

Monitieteisessä Turun yliopistossa on paljon yrittäjyyteen liittyvää tutkimusta ja koulutusta. Yrittäjyyskoulutusta lisäämällä opiskelijoita valmennetaan yrittäjyyteen ja heidän työelämätaitojaan vahvistetaan.

‒ On tärkeää, että yrittäjyys näyttäytyy uravaihtoehtona kaikkien tiedekuntien opiskelijoille. Yhtä tärkeää on tukea opiskelijoiden kykyä tunnistaa ja hyödyntää omaa osaamistaan sekä tarttua mahdollisuuksiin, Mustonen sanoo.

Yrittäjyysyliopistona Turun yliopisto panostaa myös entistä voimakkaammin elinkeinoelämäyhteistyöhön.

‒ Haluamme tarjota nykyistä paremman kasvualustan startupeille ja huippututkimuksesta ponnistaville spinoffeille.

Yliopistoon on luotu systemaattinen järjestelmä innovaatioaihioiden etsintään, seulontaan ja jatkojalostamiseen. Tavoitteena on kehittää Turun yliopiston innovaatioaihioista merkittävää liiketoimintaa, joka perustuu elämää helpottaviin ja rikastuttaviin tuotteisiin ja palveluihin.

Yrittäjyystekopalkinto kannustaa yrittäjämäisyyden lisäämiseen

Osana yrittäjyyden ja yrittäjyyskoulutuksen strategian toimeenpanoa Turun yliopisto myöntää ensimmäistä kertaa ensi keväänä yrittäjyystekopalkinnon.

Intoa! -yrittäjyystekopalkinnon suuruus on 30 000 euroa, ja se myönnetään kannustuksena ja tunnustuksena henkilölle tai tiimille, joka on onnistuneesti ja oma-aloitteisesti edistänyt yrittäjämäistä asennetta ja toimintaa Turun yliopistossa.

Lukuvuonna 2015‒2016 palkinnon yhteistyökumppani on TOP-Säätiö, joka tukee ja edistää tieteellistä tutkimustoimintaa sekä varsinaissuomalaista kulttuuria ja taidetta apurahojen muodossa.

Yrittäjyystekopalkinto myönnetään Turun yliopiston henkilökuntaan kuuluvalle henkilölle tai ryhmälle. Hakuaika kilpailuun alkaa joulukuun alussa, ja lukuvuoden 2015‒2015 palkinnon saaja julkistetaan toukokuussa 2016.

Tutustu Turun yliopiston yrittäjyyteen liittyvään toimintaan ja tavoitteisiin yrittäjyysyliopistona osoitteessa www.yrittajyysyliopisto.fi.

Taru Suhonen

Luotu 22.09.2015 | Muokattu 22.09.2015