Turun yliopisto palkkaa 50 uutta tohtorikoulutettavaa

14.08.2014

​Turun yliopistossa on haettavana 15.8–15.9.2014 viisikymmentä 1.1.2015 alkaen täytettävää tohtorikoulutettavan määräaikaista tehtävää.

Turun yliopistossa tohtorikoulutusta koordinoi Turun yliopiston tutkijakoulu. Se koostuu 16 tohtoriohjelmasta, jotka kattavat Turun yliopiston edustamat tieteenalat. Kaikki Turun yliopistossa tohtoritutkintoaan suorittavat kuuluvat johonkin tohtoriohjelmaan. Tohtorikoulutettavan tehtäviin haetaan tohtoriohjelmien kautta.

– Tutkijakoulun tohtoriohjelmissa työskentelee tällä hetkellä yhteensä 200 yliopiston rahoittamaa tohtorikoulutettavaa. Näistä määräaikaisista paikoista vapautuu neljännes vuosittain.  Nyt haettavaksi avautuu 50 tehtävää, tutkijakoulun koordinaattori Elise Pinta kertoo.

Merkittävä panostus tohtorikoulutukseen

Tohtorikoulutettavat palkataan kokopäiväisen väitöskirjatutkimuksen tekemiseen. Tavoitteena on, että tohtorin tutkinto suoritetaan neljän vuoden aikana.

– Vaikka edelleen tohtorikoulutettavien rahoituksesta pääosa on katettava muilla tavoin, kuten apurahoilla ja ohjaajien tutkimusrahoituksella, on Turun yliopiston panostus tohtorikoulutukseen varsin merkittävä. Vertailun vuoksi kooltaan suuremmassa Helsingin yliopistossa on samaan aikaan haettava vain 70 tohtorikoulutettavan määräaikaista tehtävää, tutkijakoulun johtaja, professori Pirjo Nuutila toteaa.

Vuonna 2013 Turun yliopistossa suoritettiin 164 tohtorintutkintoa, mikä oli toisen kerran peräkkäin kolmanneksi eniten Suomessa Helsingin ja Aalto-yliopiston jälkeen.

Hakujulistus julkaistaan 15.8. osoitteessa: http://www.utu.fi/avoimet

TK