Turun yliopisto paransi sijoitustaan QS-yliopistovertailussa

10.09.2013

Turun yliopisto nousi kansainvälisessä QS World University Rankings -yliopistovertailussa sijalle 205.

​QS-ranking on yksi tärkeimmistä ja laajimmista kansainvälisistä yliopistovertailuista. Turun yliopiston sijoitus vertailussa on viime vuosina ollut nousujohteinen. Kaksi vuotta sitten Turun yliopisto oli sijalla 224 ja vuosi sitten sijalla 211.

QS-ranking mittaa yliopistojen akateemista mainetta ja työnantajakuvaa. Arviossa otetaan huomioon tieteellisiin julkaisuihin tehtyjen viittausten määrä, akateeminen vertaisarviointi, työnantaja-arviointi, opiskelijoiden ja opetushenkilöstön suhdeluku sekä kansainvälisen henkilöstön ja kansainvälisten opiskelijoiden suhteellinen määrä.

Työnantajat arvostavat Turun yliopistoa

Erityisen hyvin Turun yliopisto pärjäsi yliopistosta valmistuneita rekrytoineiden työnantajien arvioissa (sijaluku 178) sekä opetushenkilökunnan ja opiskelijoiden lukumääräsuhdetta vertailevissa luvuissa (107).

Rehtori Kalervo Väänänen on tyytyväinen 10.9. julkaistuun tulokseen.

– On hienoa, että pystyimme parantamaan edelleen suoritustamme maailman parhaiden yliopistojen joukossa. Erityisen ilahduttavana pidän sitä, että meiltä valmistuneita arvostetaan työnantajien keskuudessa. Kaiken kaikkiaan näytämme pärjäävän hyvin useimmilla parametreilla mitattuna, Väänänen sanoo.

Vertailun kärkikolmikon muodostivat yhdysvaltalaiset Massachusetts Institute of Technology (MIT) ja Harvardin yliopisto sekä brittiläinen Cambridgen yliopisto. Suomalaisyliopistoista parhaiten sijoittuivat Helsingin yliopisto (69.) ja Aalto-yliopisto (196.).

Teksti: Jussi Matikainen
Kuva: Hanna Oksanen