Turun yliopisto pärjäsi yhdysvaltalaisessa Best Global Universities -vertailussa

01.11.2018

Turun yliopisto sijoittuu sijalle 310 Best Global Universities yliopistovertailun maailmanlistalla ja sijalle 141 Euroopan listalla.

​Turun yliopisto sijoittui suomalaisyliopistoista kolmanneksi yhdysvaltalaisrankingissa. U.S. News & World Reportin julkaisema maailmanlaajuinen ranking mittaa muun muassa yliopistojen tutkimuksen tunnettuutta sekä julkaisujen ja viittausten määrää. Vertailuun sisältyvät myös alue-, maa- ja alakohtaiset rankingit.

Suomalaisyliopistoista Turun yliopisto sijoittuu kolmanneksi Helsingin yliopiston (maailmanlaajuisessa vertailussa sija 92) ja Aalto yliopiston (sija 253) jälkeen. Listalle pääsi yhteensä kymmenen suomalaisyliopistoa.

Tutkimusasiantuntija Pirkko Mäenpää huomauttaa, että vertailussa käytetyt indikaattorit suosivat suuria yliopistoja.

– Sekä runsaasti sitaatteja keränneiden julkaisujen (nk. ”highly cited papers”) lukumäärää että julkaisujen keräämää sitaatiomäärää (nk. kokonaissitaatioluku) käytetään vertailussa suurella painoarvolla niin, että lukuja ei ole suhteutettu yliopiston kokoon, Mäenpää sanoo.

Alakohtaisissa vertailuissa Turun yliopisto menestyi parhaiten seuraavilla vertailun aloilla: Space Science (sija 123), Animal and Plant Science (sija 128), Molecular Biology and Genetics (sija 176) sekä Immunology (sija 197).  Turun yliopisto sijoittui lisäksi useilla aloilla 200-300 parhaan joukkoon.

Vertailu kattoi 1250 yliopistoa. Maailmanlistan kolme parasta ovat yhdysvaltalaiset Harvard, MIT ja Stanford. Euroopan listan kärjessä ovat brittiläiset Oxford, Cambridge ja Imperial College London.

Nyt viidettä kertaa kansainvälisen vertailun julkaissut U.S. News & World Report on laatinut Yhdysvaltojen kansallisia yliopistovertailuja yli 30 vuoden ajan.

>> Best Global Universities Rankings
>> Turun yliopiston kansainvälisissä yliopistovertailuissa