Turun yliopisto promovoi 13 kunniatohtoria

21.01.2013

Turun yliopisto promovoi touko- ja kesäkuun taitteessa 13 uutta kunniatohtoria. Valinnassa on painotettu aiempaa vahvemmin henkilöiden tieteellisiä saavutuksia. Kymmenen tieteentekijän rinnalla promovoidaan ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja, Euroopan unionin tuomioistuimen tuomari Allan Rosas sekä yritysjohtaja Seppo Remes.

Turun yliopiston kaikkien tiedekuntien yhteinen promootio järjestetään 30.5.-1.6.
Tiedekuntien nimeämien 13:n kunniatohtorin lisäksi promovoidaan noin sata pääosin viimeisen kahden vuoden aikana Turun yliopistosta valmistunutta tohtoria. Määrä tarkentuu viimeisenä ilmoittautumispäivänä 28.2.

Kaupunkikuvassa promootiojuhlan näkyvin osuus on perjantaina 31. toukokuuta  järjestettävä akateeminen kulkue. Se lähtee liikkeelle Turun kaupungin konserttitalolta noin kello 15.30 ja kulkee Aninkaistenkatua kohti tuomiokirkkoa, jossa järjestetään jumalanpalvelus.

Promovoitavat tieteilijät maailman kärkeä

Humanistinen tiedekunta promovoi Yhdysvaltain Augustana Collagessa monikulttuurisuutta poikkitieteisesti tutkivan professori Peter Kiviston. Vuodet 2009-2012 hän toimi Turun yliopiston ensimmäisiä FiDiPro-professorina.

Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta promovoi Viron akateemikon Jaan Einaston ja kiinalaisen Fudanin yliopiston professorin Li-Rong Zhengin.

1960-luvulla galaksien rakenteen tutkimisen aloittanut professori Einasto tunnetaan maailmankaikkeuden suuren mittakaavan olemassaolon havaitsijana. Yhä Tarton observatoriossa työskentelevä Einasto vaikutti myös vahvasti pimeän aineen löytymiseen.

Professori Zhengin tutkimusalana on kansainvälisesti erittäin ajankohtainen Internet of Things eli esineiden internet, jossa esineiden ja laitteiden kommunikaation avulla rakennetaan kuluttajille ja yrityksille älykkäitä palveluja ja sovelluksia.

Lääketieteellinen tiedekunta promovoi australialaisen Murdoch Childrens Research Instituten professorin Terry Dwyerin sekä englantilaisen Institute of Reproductive & Developmentin professorin Malcom G. Parkerin.

Dwyerin havaitsi tutkimusryhmänsä kanssa jo 1990-luvulla pikkulasten äkkikuolemien vähenevän 80 prosentilla, kun heitä ei enää nukutettu vatsallaan. Turun yliopistoon yhteys syntyi Dwyerin organisoitua 2000-luvun alussa Childhood Determinants of Adult Health -tutkimuksen. CDAH selvittää lapsuusiän vaikutuksia aikuisiän terveyteen ja tekee tiivistä yhteistyötä Turun yliopiston LASERI- eli Lasten Sepelvaltimotaudin Riskitekijät –tutkijoiden kanssa.

Maailman johtaviin tumareseptoritutkijoihin lukeutuvan Parkerin maineikkain löydös on tumareseptorien toimintaa säätelevä niin sanottu koregulaattori RIP140. Se näyttäisi olevan keskeinen tekijä valkoisten ja ruskeiden rasvasolujen erilaistumisessa sekä lihaksen energia-aineenvaihdunnassa ja niiden kautta lihavuuden synnyssä.

Suomalaisnelikkona Rosas, Karhu, Remes ja Tuomioja

Oikeustieteellinen tiedekunta promovoi Euroopan unionin tuomioistuimen tuomarin Allan Rosaksen ja Lapin yliopiston professorin Juha Karhun.

Tiedekunnan mukaan Rosas on vaikuttanut vahvasti niin tutkijana kuin käytännön toimijanakin suomalaisen oikeustieteen ja oikeuskulttuurin eurooppalaistumiseen ja kansainvälistymiseen. Hän on myös edistänyt perus- ja ihmisoikeuksien aseman vahvistamista Suomessa.

Professori Karhu tuotantonsa kautta muuttanut syvällisesti suomalaista sopimusoikeudellista ja yleisestikin varallisuusoikeudellista ajattelua. Hän on ensimmäisten joukossa tuonut yksityisoikeuteen perusoikeuskeskustelun.

Turun kauppakorkeakoulu promovoi yhdysvaltaisen Harvard Business Schoolin professorin Paul M. Healyn sekä suomalaisen yritysjohtaja Seppo Remeksen.
Healya kiitetään erityisesti hänen taidoistaan saada teoria ja käytäntö rakentavaan vuoropuheluun. Hän on vaikuttanut käänteentekevästi siihen, mihin ja miten yritysten tilinpäätösraportointia käytetään.

Venäjän liike-elämässä tunnetuin ja näkyvin suomalainen yritysjohtaja Seppo Remes toimii useiden venäläisten suuryrityksen hallintoelimissä ja on valittu useampaan kertaan Venäjän vuoden parhaaksi itsenäiseksi hallitusjäseneksi. Remes on toiminut myös SITRA:n Venäjä-ohjelman sekä puolustusministeriön Venäjä-hankkeen asiantuntijana.

Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta promovoi ulkoministeri Erkki Tuomiojan sekä Alankomaiden Maastrichtin yliopiston professorin Jaap Dronkersin.

Tuomioja on tiedekunnan mukaan yksi  yksi Suomen merkittävimmistä historiaa seuraavista, tekevistä ja tutkivista yhteiskunnallisista vaikuttajista. Hän myötävaikutti myös ratkaisevalla tavalla ulkoasiainministeriön historiateoksen onnistumiseen.
Koulutuksen ja avioerojen tutkimukseen erikoistunut Dronkers lukeutuu Euroopan tunnetuimpiin sosiologeihin.

Van Zanten täydentää miehisen rivin

Kasvatustieteellinen tiedekunta promovoi Göteborgin yliopiston professorin Roger Säljön sekä Paris Institute of Political Studiesin tutkimusjohtajan Agnès van Zanten

Säljö johtaa maansa oppimis- ja koummunikaatiotutkimukseen keskittyvää huippuyksikköä LinCS-tutkimuskeskusta. Hänen 1970-luvulla tekemänsä tutkimukset oppimisen erilaisista muodoista avasivat kasvatustutkimukseen uusia suuntauksia. Hän oli yksi Turun yliopiston ensimmäisistä FiDiPro-ohjelman professoreista. Turun opettajankoulutuslaitoksessa tekemänsä kolmivuotisen professorivierailun jälkeen hän on edesauttanut merkittävästi turkulaisten tutkijoiden kansainvälistä julkaisutoimintaa.

Van Zanten tutkii parhaillaan eliittiä ja koulutuksen merkitystä eliitin muodostumisessa, hänen aiempia tutkimusaiheittaan ovat vapaa koulunvalinta, koulutuksellinen eriarvoisuus ja sosiaalinen liikkuvuus.   Euroopan tunnetuimpiin koulutussosiologeihin lukeutuva van Zanten on vaikuttanut sekä alansa teoreettiseen tutkimukseen että metodiseen kehittämiseen.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Hanna Oksanen