Turun yliopisto QS-rankingin 208.

16.09.2014

​Turun yliopisto sijoittui maailmanlaajuisessa QS-yliopistovertailussa sijalle 208. Erityisen vahvat arvioinnit yliopisto sai maineesta sekä opiskelijoiden ja opettajien määrän välisestä suhteesta.

– Vertailu kertoo, että Turun yliopiston akateeminen maine sekä maine työnantajana on hyvä ja koko ajan kohentunut. Tämä on meidän vahvuutemme, rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

QS-yliopistovertailu tehdään vuosittain ja se koskee maailman parhaita yliopistoja sekä kokonaisuuksina että alakohtaisesti. Tie​teenalakohtaisesti Turun yliopisto sijoittui ihmis- ja lääketieteiden saralla maailman 218:ksi, taiteissa ja humanistisissa aineissa sijalle 263 sekä yhteiskuntatieteissä sekä johtamisessa sijalle 276.

Kokonaissijoitusta laskee kansainvälisten tutkijoiden, opettajien ja opiskelijoiden määrä. Työntekijöistä reilu 13 prosenttia on taustaltaan ulkomaalaisia, opiskelijoista 4,5 prosenttia.

– Kehittämisen kohteita ajatelleen olemme tiedostaneet sen, että meillä on kansainvälistymisessä parantamiseen varaan. Sen eteen olemme jo tehneetkin töitä muun muassa ottamalla käyttöön Tenure track -apulaisprofessorijärjestelmän sekä kansainvälisten maisteriohjelmien kautta, Väänänen sanoo.

Opiskelijoiden osuus onkin kasvusuunnassa. Työntekijöiden osalta vuosittaiset erot ovat suuria.

QS-vertailun kymmenvuotisen historian aikana Turun yliopisto on kivunnut yli 800 yliopiston joukossa sijalta 276 sijalle 208. Samaan aikaan yliopistojen välinen kilpailu sekä laatuvaatimukset ovat kiristyneet.

Erja Hyytiäinen
Luotu 16.09.2014 | Muokattu 16.09.2014