Turun yliopisto Reilun kaupan korkeakouluksi

31.10.2018

Turun yliopisto on saanut Reilun kaupan korkeakoulu -arvonimen. Yliopisto sai arvonimen sitouduttuaan omalla toiminnallaan edistämään eettistä kauppaa ja kehittämään hankintojaan eettisemmiksi. Arvonimen on myöntänyt Reilu kauppa ry.

​Arvonimen saaminen edellyttää, että noin puolet yliopiston tiedekunnista sekä ylioppilaskunta sitoutuisivat käyttämään Reilun kaupan kahvia ja teetä. Turun yliopistossa päätettiin siirtyä Reilun kaupan kahvin ja teen käyttöön kaikissa tiedekunnissa ja yksiköissä. Turun yliopiston ylioppilaskunta on tehnyt saman päätöksen jo aiemmin. Haasteeseen on tarttunut myös kolmannes tiedekunta- ja ainejärjestöistä.

– Arvonimen saaminen on jo itsessään hieno saavutus. Turun yliopistossa ei kuitenkaan tyydytty tittelin edellyttämiin vähimmäisvaatimuksiin, vaan ne ylittyivät jo hakuvaiheessa. Toivon, että arvonimen myöntäminen kannustaa Turun yliopistoa kehittämään hankintojensa reiluutta myös jatkossa, Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen sanoo.

Reilun kaupan järjestelmä on luotu parantamaan kehitysmaiden viljelijöiden asemaa kansainvälisessä kaupankäynnissä. Reilun kaupan tuottajille maksetaan hinta, joka kattaa kestävän tuotannon kustannukset. Osa lisätuloista käytetään koko yhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin. Reilu kauppa asettaa viljelylle tiukat ympäristökriteerit sekä kieltää pakkotyön ja lapsityövoiman hyväksikäytön.

– Se, että Turun yliopiston on päättänyt hakea Reilun kaupan korkeakoulu -arvonimeä, on kannanotto myös kestävän kehityksen puolesta. Sen lisäksi, että Reilu kauppa on reilua tuottajille ja työntekijöille, se on reilua myös ympäristölle, Turun yliopiston talousjohtaja Siru Helminen toteaa.

Arvonimen saaminen on edellyttänyt niin yliopiston, ylioppilaskunnan kuin kampuksella toimivien ravintoloiden sitoutumista asiaan.

Reilun kaupan korkeakoulun periaatteisiin kuuluu, että toimintaa kehitetään koko ajan ja siihen Turun yliopistoon sitoutunut. Yliopistoon perustettiin keväällä 2018 Reilun kaupan kannatustyöryhmä, joka miettii, miten yliopiston hankinnoissa voidaan valita aina vain laajemmin Reilun kaupan tuotteita. Toivottavasti tämä tekee meistä osaltaan tietoisempia kestävän kehityksen periaatteista ja Reilun kaupan toiminnasta, Helminen toteaa.

Kannatustyöryhmässä yliopiston ja ylioppilaskunnan edustajat etsivät yhdessä keinoja edistää Reilua kauppaa hankinnoissa.

– Reilun kaupan korkeakoulun arvonimi kertoo siitä, että yliopisto tiedostaa kulutustottumusten vaikutukset kehittyviin maihin ja niiden talouksiin. Tunnen iloa ja ehkä jopa pientä ylpeyttä siitä, että yliopistoni on ilmaissut halukkuutensa edistää kestävää kehitystä ja eettisempää maailmankauppaa sitoutumalla Reilun kaupan tuotteiden käyttöön, yliopistoon perustetun Reilun kaupan kannatustyöryhmän puheenjohtaja Maija Talja sanoo.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Luotu 31.10.2018 | Muokattu 01.11.2018