Turun yliopisto säilytti vahvan sijoituksensa Shanghain listalla

15.08.2013

Turun yliopisto on neljänsadan parhaan joukossa maailman huippuyliopistojen vertailulistalla. Bio- ja ympäristötieteissä yliopisto on kahdensadan parhaan joukossa.

​Maailmanlaajuinen Academic Ranking of World Universities -listaus julkistettiin 15.8. Turun yliopisto arvioitiin viime vuoden tapaan sijoitusluokkaan 301–400.

Turun yliopisto menestyi erityisesti vertailun Life-kategoriassa, joka arvioi menestystä biologian ja biokemian, molekulaarisen biologian ja genetiikan, mikrobiologian, immunologian, neurotieteiden, ekologian ja ympäristötieteiden sekä maataloustieteiden aloilla. Viime vuoden tapaan Turun yliopiston sijoitus tässä kategoriassa on luokassa 151–200.

Rehtori Kalervo Väänänen pitää Turun yliopiston sijoitusta hyvänä.

– Erityisen positiivista on, että olemme vakiinnuttaneet paikkamme Life-kategoriassa, Väänänen toteaa.

Turun yliopiston lisäksi Suomesta maailman 500 parhaan kärkeen ylsi neljä yliopistoa. Ainoana suomalaisyliopistona sadan parhaan joukkoon mahtui Helsingin yliopisto, jonka sijoitus oli 76. Oulun yliopiston sijoitus on luokassa 301–400. Lisäksi listalle mahtuivat Suomesta Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistot. Ne arvioitiin luokkaan 401–500.

Kymmenestä kärkisijasta peräti kahdeksan meni yhdysvaltalaisyliopistoille. Eurooppalaisista yliopistoista kymmenen kärkeen mahtuivat Cambridge (5.) ja Oxford (10.)

Listauksen laatii vuosittain shanghailainen Jiao Tong University, jonka oma sijoitus tämän vuoden listalla oli 151–200. Niin kutsuttua Shanghain listaa on julkaistu vuodesta 2003 lähtien.

Maailmassa on yli 10 000 yliopistoa.

>> Academic Ranking of World Universities

Tuomas Koivula