Turun yliopisto sijoittui maailman 400 parhaan yliopiston joukkoon

17.08.2015

Turun yliopisto säilytti vahvan asemansa maailman huippuyliopistoja vertailevalla Academic Ranking of World Universities -listalla.

​Maailmanlaajuinen Academic Ranking of World Universities -listaus julkistettiin 15.8.2015. Turun yliopisto arvioitiin vertailussa viime vuosien tapaan sijoitusluokkaan 301–400.

– On hienoa, että Turun yliopisto on säilyttänyt paikkansa ARWU-listalla, joka on yksi vanhimpia ja arvostetuimpia yliopistovertailuja. Tietysti tavoitteenamme on nousta listalla edelleen, sanoo Turun yliopiston vararehtori Kalle-Antti Suominen.

Suomalaisyliopistoista Helsingin yliopisto on sijalla 67 ja Oulun yliopisto sijalla 301–400. Aalto-yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja Jyväskylän yliopisto ovat kategoriassa 401–500. Helsingin ja Jyväskylän yliopistot nostivat sijoitustaan.

Listan kymmenestä parhaasta yliopistosta kahdeksan sijaitsee Yhdysvalloissa, joista listan kärjessä on Harvardin yliopisto. Parhaat eurooppalaisyliopistot ovat viime vuosien tapaan Cambridge (5. sija) ja Oxford (10. sija). Pohjoismaisista yliopistoista korkeimmalle sijoittui Kööpenhaminan yliopisto (35. sija).

Listauksen laatii vuosittain shanghailainen Jiao Tong University, jonka oma sijoitus tämän vuoden listalla oli 101–150. Niin kutsuttua Shanghain listaa on julkaistu vuodesta 2003 lähtien. Maailmassa on yli 10 000 yliopistoa.

>> Academic Ranking of World Universities

Kuva: Hanna Oksanen