Turun yliopisto Suomen kolmanneksi paras QS-yliopistovertailussa

10.06.2020

Turun yliopiston sijoitus QS World University Rankings 2021 -vertailussa on 287. Kaikkiaan kansainvälisessä vertailussa sijoitettiin 1 000 yliopistoa kuuden eri mittarin perusteella.

QS World University Rankings -vertailussa sijoittumiseen vaikuttavat akateeminen maine, työnantajien kokema maine, sitaatioiden määrä suhteessa akateemisen henkilökunnan määrään, opettajien ja opiskelijoiden määrän suhde, kansainvälisen henkilökunnan osuus sekä kansainvälisten opiskelijoiden osuus.

Suomalaisista yliopistoista tuhannen maailman parhaan yliopiston listaukseen pääsi yhdeksän yliopistoa, joista Turun yliopisto sijoittui kolmanneksi sijalle 287. Sijoitus ei muuttunut viime vuodesta. Helsingin yliopisto oli sijalla 104 ja Aalto-yliopisto sijalla 127.

QS-rankingin mainetutkimukset perustuvat tutkijoille ja työnantajille tehtäviin kyselyihin, ja niiden painoarvo on vertailussa suuri. Vaikuttavista osa-alueista Turun yliopisto oli parantanut sijoitustaan akateemisessa maineessa, sitaatioluvussa sekä opiskelija-opettajasuhteessa, jossa saavutettiin yliopiston tämän vuoden paras sijoitus, maailmanlistan sija 236. Sen sijaan työnantajamaine ja kansainvälisyysindikaattorit olivat heikentyneet ja erityisen paljon kehitettävää on kansainvälisten opiskelijoiden määrässä.

– Olemme tyytyväisiä yliopiston hyvään sijoitukseen tänäkin vuonna. Koronatilanne tuo haasteita kansainvälisyyden kehittämiseen, mutta luotamme siihen, että tilanne korjaantuu ajan myötä ja kehittyvät digitaaliset opetustavat tuovat uusia mahdollisuuksia myös kansainvälistymiseen, vararehtori Kalle-Antti Suominen sanoo.

Vararehtori Mika Hannula lisää, että yliopiston rohkea avaus laajentaa toimintaansa tekniikan koulutukseen ja tutkimukseen on pitkällä tähtäimellä eduksi myös yliopiston kansainvälistymiselle.

– Esimerkiksi opiskelijavaihto on hyvin suosittua tekniikan opiskelijoiden parissa ja uskon kansainvälisten opiskelijoiden määrän kasvavan lähivuosina merkittävästi myös Turun yliopiston kampuksella, Hannula sanoo.

Listauksen ykkössijaa pitää yhdysvaltalainen Massachusetts Institute of Technology (MIT), toiseksi ylsi yhdysvaltalainen Stanfordin yliopisto ja kolmanneksi niin ikään yhdysvaltalainen Harvardin yliopisto. Kymmenen parhaan joukkoon kuuluu lisäksi neljä yliopistoa Iso-Britanniasta, kaksi Yhdysvalloista ja yksi Sveitsistä.

Luotu 10.06.2020 | Muokattu 10.06.2020