Turun yliopisto THE Impact Rankings -yliopistovertailussa hyvällä kansainvälisellä tasolla

22.04.2021

Turun yliopisto osallistui Times Higher Educationin Impact Rankings 2021 -yliopistovertailuun, joka sijoittaa yliopistoja paremmuusjärjestykseen sen mukaan, miten hyvin ne ovat onnistuneet edistämään YK:n kestävän kehityksen SDG-tavoitteita (Sustainable Development Goals).

Turun yliopisto osallistui kansainvälisessä vertailussa yhteensä seitsemään osa-alueeseen eli SDG-tavoitteeseen. Parhaiten yliopisto menestyi ilmastotoimiin liittyvässä tavoitteessa (tavoite 13), jossa se arvioitiin sijalle 49.

– Turun yliopisto on asettanut itselleen tavoitteen olla hiilineutraali vuonna 2025.  Olemme myös laskeneet oman hiilijalanjälkemme ja seuraamme sen muutoksia, mikä heijastunee ranking-menestyksessä, arvioi vararehtori Mika Hannula.

Ilmastotoimien lisäksi Turun yliopisto osallistui vertailuun seuraavissa SDG-tavoitteissa: 17 (yhteistyö ja kumppanuus), 3 (terveyttä ja hyvinvointia), 5 (sukupuolten tasa-arvo), 16 (rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto), 9 (kestävää teollisuutta, innovaatioita ja infrastruktuureja) sekä 11 (kestävät kaupungit ja yhteisöt). Yliopisto sijoittui kaikissa tavoitteissa yliopistojen keskiarvon yläpuolelle. Parhaat laskennalliset pisteet Turun yliopisto sai tavoitteessa 9) ja tavoitteessa 11. Niiden sisältämistä toimenpiteistä patentit ja kulttuuriperinnön vaaliminen tuottivat täydet pisteet.

Turun yliopisto osallistui vertailuun toista kertaa. Kokonaissijoitus on vuoden 2021 vertailussa ryhmässä 301–400. Mukana oli tänä vuonna 1 115 yliopistoa, vuonna 2020 yliopistoja arvioitiin 767.

Luotu 22.04.2021 | Muokattu 22.04.2021