Turun yliopisto tuotti viime vuonna suhteessa eniten vertaisarvioituja julkaisuja

08.09.2015

Suomalaisten yliopistojen välisessä vertailussa Turun yliopisto tuotti henkilötyövuosiin suhteutettuna eniten tieteellisissä aikakauslehdissä julkaistuja vertaisarvioituja artikkeleita vuonna 2014.

​Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tutkijatohtori Antti Fredrikssonin mukaan Turun yliopisto oli suomalaisista yliopistoista tuotteliain vertailussa, jossa tarkasteltiin yliopistojen vertaisarvioitujen A1-tyypin julkaisujen määrää henkilötyövuosiin suhteutettuna vuonna 2014.

Turun yliopisto oli ensimmäinen myös vertailussa, jossa huomioitiin vertaisarvioitujen artikkeleiden lisäksi kaikki muut julkaisut. Molemmissa vertailuissa toiseksi ylsi Helsingin yliopisto.

– Ero esimerkiksi Helsingin yliopistoon oli kapea, mutta Turun yliopiston kärkisijoitus etenkin A1-julkaisujen vertailussa kertoo kuitenkin siitä, että Turun yliopisto on profiloitunut korkeaan julkaisulaatuun, Fredriksson kertoo.

Kaiken kaikkiaan julkaisujen määrä kasvoi suomalaisyliopistoissa 0,8 prosenttia vuodesta 2013. Fredrikssonin mukaan vertaamalla lukemaa yliopistojen liikevaihdon ja henkilöstön kehitykseen voidaan päätellä, että julkaisuja tehdään entistä tehokkaammin.

Fredriksson analysoi yliopistojen tilinpäätöksiä sekä tutkinto- ja julkaisumääriä tuoreimmassa Acatiimi-lehdessä.

Fredrikssonin kirjoitus Acatiimi-lehdessä

LR