Turun yliopistolle 2,2 miljoonaa euroa profilaatiorahaa

24.05.2018

Suomen Akatemia on myöntänyt vuosille 2017–2021 Turun yliopistolle 2,2 miljoonan euron rahoituksen profiloitumisen vahvistamiseen tarkoitetusta rahoitusohjelmasta.

​Turun yliopisto haki marraskuun 2017 haussa rahoitusta kolmelle monitieteiselle kokonaisuudelle: biotulevaisuus, digitaaliset tulevaisuudet sekä meri ja merenkulku. Suomen Akatemia myönsi 2,2 miljoonan euron rahoituksen kaudelle 1.4.2018 - 31.8.2022.

– Myönnetty rahoitus tukee yliopiston strategian toteuttamista ja vahvistamme sillä monitieteistä tutkimustamme, Turun yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen sanoo.

Hakemuksessa biotulevaisuuden osuudessa korostuivat uudet ruokainnovaatiot, ruokaturvallisuus ja terveysvaikutteisuus. Digitaalisten tulevaisuuksien painotuksena oli teknologian ja ihmisten vuorovaikutus sekä lisätty todellisuus ja keinoäly. Meren ja merenkulun osuus koostui meri- ja rannikkoalueiden sekä saariston ja merenkulun ympäristötutkimuksen ohella laivaliikenteen ja satamatoimintojen sekä lainsäädännön ja kulttuurin tutkimuksesta.

Monitieteisyyden edistämiseksi on tarkoitus kehittää myös näiden kolmen kokonaisuuden yhteisiä laboratorioalustoja.

Rahoituspäätös nostaa Turun yliopiston profiloitumiseen kolmessa haussa saaman summan yhteensä 14,2 miljoonaan euroon.

>> Suomen Akatemian uutinen profiloitumisrahoituksesta
>> Turun yliopiston tutkimuksen temaattiset kokonaisuudet

Teksti: Tuomas Koivula
Kuva: Hanna Oksanen