Turun yliopistolle 300 000 euron lahjoitus 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi

09.10.2020

Turun yliopiston 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Jenny ja Antti Wihurin rahasto lahjoitti yliopistolle 300 000 euroa tutkimuksen ja opetuksen kehittämiseen. Yksityisiä apurahoja myönnettiin Turun yliopistossa 21 tutkijalle ja tohtorikoulutettavalle. Lisäksi Wihurin fysiikantutkimuslaboratoriolle myönnettiin suurempi apuraha.

Jenny ja Antti Wihurin rahasto on jakanut perjantaina 9.10.2020 yhteensä 437 apurahaa tieteen, taiteen ja yhteiskunnallisen toiminnan harjoittamiseen. Apurahoja jaettiin yhteensä 12,8 miljoonalla eurolla.

Suurin osa apurahoista myönnettiin toukokuussa 2020 järjestetyn haun kautta.

Turun yliopistosta yksityisen apurahan sai yhteensä 21 tohtorikoulutettavaa tai post doc -tutkijaa. Rahoitetut tutkimukset kattavat laajasti monitieteisen yliopiston eri aloja ja niissä syvennytään muun muassa mustiin aukkoihin, globaaliin koulutusliiketoimintaan sekä afrikkalaisiin aurinkoenergian startup-yrityksiin. Apurahojen suuruus vaihteli 6000 eurosta 26 000 euroon.

Turun yliopiston Wihurin fysiikantutkimuslaboratoriolle rahasto myönsi 190 000 euron apurahan, jolla tuetaan laboratorion matalien lämpötilojen perustutkimusta ja siihen liittyvää koulutusta.

Lisäksi Jenny ja Antti Wihurin rahasto onnitteli 100-vuotiasta Turun yliopistoa lahjoittamalla 300 000 euroa yliopiston tutkimus- ja opetustoiminnan kehittämiseen.

‒ Tieteen tukeminen on tänä päivänä entistäkin tärkeämpää. Olemme todella kiitollisia tästä lahjoituksesta. Sen avulla voimme vahvistaa vaikuttavaa tutkimustamme ja opetustamme, Turun yliopiston rehtori Jukka Kola sanoo.

Jenny ja Antti Wihurin rahasto rakentaa hyvinvoivan yhteiskunnan perusedellytyksiä mahdollistamalla tiedettä, taidetta ja yhteiskunnallista toimintaa. Säätiö on 77 vuoden aikana jakanut nykyrahassa noin 331 miljoonaa euroa paremman huomisen rakentamiseen.

Luotu 09.10.2020 | Muokattu 09.10.2020