Turun yliopistolle yli 6,5 miljoonan euron lahjoitukset ‒ tavoite ylittyi

03.07.2017

Turun yliopiston varainhankinnan loppukiri onnistui yli odotusten. 1.11.2014 alkaneella ja 30.6.2017 päättyneellä valtion vastinrahakaudella Turun yliopisto sai yhteensä yli 6,5 miljoonaa euroa lahjoituksia.

​Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen 1.11.2014‒30.6.2017 mennessä keräämää pääomaa yhteensä 150 miljoonalla eurolla. Turun yliopiston varainhankinnassa on kerätty lahjoituksia yksityishenkilöiltä sekä yrityksiltä ja yhteisöiltä. Vastinrahakauden lahjoitusten loppusumma on 6,575 miljoonaa euroa. Summa ylitti viiden miljoonan tavoitteen.

Lahjoitetuilla varoilla tuetaan yliopiston toimintaa ja tavoitteita. Yli 10 000 euron lahjoituksen on voinut kohdentaa tietylle Turun yliopiston koulutusalalle. Erityisesti kauppatieteelliselle ja lääketieteelliselle koulutusalalle on kohdennettu merkittäviä lahjoituksia.

Yliopisto on painottanut varainhankinnassaan tutkimuksen ja uusien osaajien kouluttamisen merkitystä sekä alueelliselle että koko yhteiskunnan hyvinvoinnille. Monet merkittävistä lahjoituksista on saatu tahoilta, jotka haluavat olla vaikuttamassa erityisesti alueen positiiviseen kehitykseen tukemalla Turun yliopistossa tehtävää tutkimusta ja koulutusta. Esimerkiksi paikalliset yritykset ovat aina olleet tärkeitä yhteistyökumppaneita ja tukijoita Turun yliopistolle, mikä näkyy myös lahjoituksissa.

‒ Haluan lämpimästi kiittää kaikkia lahjoittajia koko yliopistoyhteisön puolesta. Lahjoitukset ovat meille osoitus siitä, että Turun yliopiston menestys on yhteinen asia ja tekemämme työ arvokasta, sanoo Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

>> Tutustu Turun yliopiston varainhankintaan ja tehtyihin lahjoituksiin osoitteessa www.utu.fi/lahjoita

Uutiseen täsmennetty varainhankinnan loppusumma 3.7.2017 klo 11.50.

TS

Luotu 03.07.2017 | Muokattu 03.07.2017