Turun yliopiston abipäivä on alkuvuoden kestohitti

15.01.2013

Noin 1 500 abiturienttia kävi tutustumassa Turun yliopistoon.

​Turun yliopistolla järjestettiin abipäivä tiistaina 15.1.2013. Abipäivän aikana tarjotaan tietoa opiskelumahdollisuuksista, hakemisesta ja opiskelijaelämästä Turun yliopistossa.

Lisäksi ympäri kampusta pidetään ovet avoinna abeille, jotka voivat halutessaan tutustua lähemmin tiedekuntiin ja oppiaineisiin. Abipäivä järjestetään vuosittain yhteistyössä Åbo Akademin ja opiskelijajärjestöjen kanssa.

Opiskelijaystävällinen kaupunki houkuttaa

Mikko Uusitalo ja Niko Hakala Porin lyseon lukiosta tutustuivat kauppakorkeakouluun.

‒ Minua ovat aina kiinnostaneet talouteen liittyvät asiat, muun muassa yrittäjyys, osaketoiminta ja sijoittaminen, Uusitalo sanoo.

Porilaisabiturientit kertovat kauppatieteellisten opintojen kiinnostavan niiden monipuolisuuden ja tutkinnon tarjoamien mahdollisuuksien vuoksi. Lisäksi Turun yliopistoon houkuttavat opiskelijaelämä, yhteisöt ja harrastusmahdollisuudet sekä Turun maine opiskelijaystävällisenä kaupunkina.
Mikko Uusitalo ja Niko Hakala kävivät tutustumassa Turun kauppakorkeakouluun.

Esittelyluentoja ja tutkimukseen tutustumista

Annika Niittylä ja Taru Lintula olivat tulleet Forssan yhteislyseosta tutustumaan lääketieteelliseen tiedekuntaan. Lääketieteen ja hammaslääketieteen lisensiaatin koulutusohjelmista kiinnostuneet abit tutustuivat myös terveyden biotieteiden koulutusohjelmaan.

‒ Oppiainevierailuilla saimme yksityiskohtaista tietoa. Lisäksi pääsimme ottamaan solunäytteitä ja analysoimaan niitä.

Niin ikään Forssan yhteislyseossa opiskeleva Mari Henttinen kävi tutustumassa yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan.

‒ Olen tiennyt yläasteelta saakka, että haluan opiskella valtio-oppia. Esittelyluennoilta sain asiantuntevaa tietoa opinnoista.

Mari Henttinen, Taru Lintula ja Annika Niittylä kiittelivät abipäivän tiiviitä tietopaketteja.

Yhteydet lukioihin vahvistuvat

Turun yliopiston opiskelija- ja hakijapalveluiden päällikkö Nea Särkikosken mukaan on tärkeää, että abiturientit kutsutaan paikan päälle tutustumaan Turun yliopistoon.

‒ Toivomme, että hakeminen on helpompaa, kun itse näkee, millaiset ympyrät täällä on. On hyvä kuulla, että abien mielestä päivä on onnistunut.

Lukioiden opinto-ohjaajille tarjotaan omaa ohjelmaa.

‒ Tarjoamme ajantasaista tietoa muun muassa valintaperusteista. Lisäksi ohjelmassa on aina jotain muuta, tänä vuonna rekrytointipalvelut kertoi työllistymisestä ja ylioppilaskunnat opiskelijaelämästä.

Teksti: Taru Suhonen
Kuvat: Antti Tarponen