Turun yliopiston Aboa-joukkueelle hopeinen tunnustus kansainvälisessä iGEM-kilpailussa

20.02.2023

Turun yliopiston Aboa-joukkue palkittiin Pariisissa lokakuussa 2022 järjestetyssä kansainvälisessä huipputason iGEM-kilpailussa hopeisella tunnustuksella. Tiimille myönnetty Turun yliopiston opiskelijaprojekteille suunnattu apuraha auttoi erityisesti projektin alkuvaiheen toiminnoissa.

Turun yliopiston Aboa-joukkue,  Anni Marjomaa, Evelina Ojaniittu, Iida Raaska, Jesper Mickos, Jonna Pohjankukka, Juuli Hietarinne, Kevät Sova, Kristiina Keski-Oja, Malin Eriksson, Minttu Turunen, Nelli Heiskanen, Otto Rydman ja Sini Kylä-Kaila,  palkittiin lokakuussa 2022 järjestetyssä kansainvälisessä synteettisen biologian iGEM-kilpailussa Pariisissa hopeisella tunnustuksella. Kilpailuun osallistuu vuosittain yli 300 joukkuetta ympäri maailman.

Ruokaturvan parantamiseen keskittyvässä projektissa kehitettiin ratkaisu merkittävämpiä viljelykasvia infektoivien, kuten BYDV-virusten, tunnistamiseksi. ​Tiimi sai kiitosta erityisesti ajankohtaisesta ja yhteiskunnallisesti merkittävästä aiheesta.

- Kilpailun päätöskonferenssi Pariisissa oli huikea ja ainutlaatuinen kokemus! Teimme kaikki todella paljon töitä projektin eteen ja oli palkitsevaa päästä esittämään projekti kilpailun tuomareille. Oli hienoa kokea olevansa osa laajaa tiedeyhteisöä ja tutustua muihin opiskelijoihin ympäri maailman, kertoo Pohjankukka.

"Oman projektin toteuttaminen on mahdollisuus, johon kannattaa tarttua!"​​​​

Tunnustuksen ohella projektin opetti tiimiläisille valtavasti hyödyllisiä taitoja niin synteettisen biologian osalta kuin projektin hallinnasta yleisesti.

- Projektin aikana syvennyimme lukuisiin eri aihevaihtoehtoihin ja opimme uusista menetelmistä. Vuoteen mahtui myös kontaktointia yrityksiin ja muihin sidosryhmiin, kuten ruoantuotannon toimijoihin. Esittelimme laajasti projektia ja kohderyhmät vaihtelivat ala-astelaisista aiheen substanssiosaajiin, jolloin esiintymistaidot ja relevantin tiedon esittäminen parantuivat, kuvailee Heiskanen

- Projektin aikana erityisesti itseluottamukseni tutkijana kasvoi ja koen, että olen myös luontevampi esiintyjänä. Meillä oli joukkueessa mahtava yhteishenki ja sain joukkuelaisista paljon uusia ystäviä, kertoo Pohjankukka

Turun yliopisto​ tukee opiskelijoiden yrittäjämäisiä projekteja​​

Aboa-tiimi sai keväällä 2022 Turun yliopiston myöntämään opiskelijaprojekteille suunnattua apurahaa. 1000 euron apuraha on tarkoitettu opiskelijoiden lyhytaikaisiin projekteihin ja ideoiden testaamiseen käytännössä. Sen avulla halutaan tukea toimintaa, joka innostaa, synnyttää hyvää sekä edistää hyvinvointia ja kasvua Turun yliopistossa (ml. Turun ja Porin kampukset) tai laajemmin Turun alueella.

- Apurahan kuvaus vastasi hyvin vuoden mittaista projektiamme. Etenkin alussa tarvitsimme rahaa toiminnan aloittamiseen, kuten nettisivujen ja pankkitilin avaamiseen liittyviin kustannuksiin, sekä valmisteluvaiheeseen tulevia eksperimenttejä varten, sanoo Heiskanen.

- Tuen määrä oli meille juuri sopiva kriittisten pienten toimintojen aloitukseen, mutta tallaisissa projekteissa jo juoksevat kulut helposti syövät koko tuen, jolloin rahaa ei jää projektin kehittämiseen. Teimme paljon töitä projektin rahoittamiseksi ja saimme sponsorointia useilta yrityksiltä, kertoo Heiskanen.

Vuodesta 2019 alkaen jaetun apurahan myöntämisestä vastaa Turun yliopiston kumppanuudet ja vaikuttavuus -yksikkö. Mukana on ollut myös työelämän yhteistyökumppaneita.  Vuosittain jaettavan apurahan hakuajoista tiedotetaan yliopiston intranetissa.

Vasemmalta takarivi: Juuli Hietarinne, Minttu Turunen, Anni Marjomaa, Jesper Mickos, Sofia Antin, Nelli Heiskanen
Vasen eturivi: Kevät Sova, Jonna Pohjankukka, Malin Eriksson, Evelina Ojaniittu, Kristiina Keski-Oja(​Kuvasta puuttuu: Iida Raaska, Otto Rydman, Sini Kylä-Kaila)​
Luotu 20.02.2023 | Muokattu 20.02.2023