​Turun yliopiston jatko-opiskelijan johtama ryhmä arvioi löytäneensä maan kaltaisen planeetan

27.12.2012

Kansainvälinen tutkijaryhmä on löytänyt aiemmin yksinäiseksi tähdeksi kuvitellun Tau Cetin ympäriltä planeettoja. Yhden niistä epäillään olevan maan kaltainen. Havainto on herättänyt epäilyn maapallon ulkopuolisesta elämästä. Tutkimusta johtaa Turun yliopiston jatko-opiskelija, Hertfordshiren yliopistossa työskentelevä Mikko Tuomi.

J. Pinfield on piirtänyt tutkijoilta saamansa tiedon pohjalta oman näkemyksensä Tau Cetistä ja sitä ympäröivistä planeetoista.
Tuomi korostaa, että löytö vaatii vielä vahvistusta.

- Emme ole täysin varmoja, olemmeko löytäneet planeettoja. Kaikki merkit kuitenkin viittaavat planeettojen aiheuttamiin signaaleihin emmekä ole kyenneet löytämään niille muutakaan selitystä, Tuomi sanoo.

Hänen mukaansa Tau Cetin ympärillä voi olla jopa viisi planeettaa. Yhden niistä on arvioitu olevan pintalämpötilaltaan maan kaltainen.

- Siis jos sillä on pinta. Jos planeetan pinnalla on vettä, se saattaa pysyä nestemäisessä muodossa ja muodostaa meille tuttuja valtameriä, Tuomi sanoo.

Osa 15-jäsenisestä kansainvälisestä tutkimusryhmästä onkin otaksunut, että planeetalla voisi olla elämää. Tuomi on varovaisempi.

- Kukapa tietää. Sellaisesta ei ainakaan vielä ole havaintoja, Tuomi sanoo.

Planeetat löytyivät laskemalla

Auringon kaltainen Tau Ceti on tähtitieteilijöille entuudestaan tuttu. Sitä kiertävät planeetat ovat uusi havainto.

Tuomen johtama ryhmä ei löytänyt planeettoja perinteiseen tapaan havainnoimalla vaan erilaisia tietoja yhdistelemällä ja laskemalla. Ryhmä kokosi yli kymmenen vuoden aikana kerätyt, valon hajottamiseen perustuvat spektrografien mittaukset ja yhdisti ne tilastollisiin malleihin.

-  Havainnot paljastivat mahdollisten planeettojen aiheuttamat signaalit vasta, kun käytimme uusia analysointimenetelmiä yhdessä tarkemman tilastollisen mallin kanssa, Tuomi kertoo.

Mittauksia parantamalla tutkijaryhmä pyrkii vielä varmistamaan planeettojen olemassaolon sekä niiden määrän.

Planeetan vuosi on 168 päivää

Tau Ceti sijaitsee 12 valovuoden päässä omasta aurinkokunnastamme, mutta sen voi erottaa tähtitaivaalta paljain silmin.

Aurinkoa hieman vanhempi Tau Cetillä ei ole toisia tähtiä kiertolaisinaan eli se on auringon lailla yksittäinen tähti. Massaltaan se on 20 prosenttia aurinkoa pienempi.

Tuomen mukaan planeettojen olemassaolon varmistaminen voi viedä vuosia.

-  Tau Ceti on tiukassa seurannassa ja uusia mittauksia otetaan koko ajan, Tuomi sanoo.

Maan kaltaisesta planeetasta tiedetään silti jo paljon. Sen arvioidaan olevan maahan kokoon verrattuna 2-6-kertainen ja painavan viisi kertaa enemmän. Se kiertää Tau Cetin 168 päivässä.

Tuomi löytänyt planeettoja aiemminkin

Tau Cetin planeetat eivät ole ensimmäisiä, joita Tuomi on ollut löytämässä.

Yhdessä Turun yliopistossa väitöskirjaa tekevän Samuli Kotirannan kanssa Tuomi löysi jo vuonna 2009 eksoplaneetan eli aurinkokuntamme ulkopuolisen planeetan.

Viime vuonna kaksikko kertoi löytäneensä Käärmeenkantajan tähdistöstä 212 valovuoden päästä sekä Oinaan tähdistön alueelta 121 valovuoden päästä.

Teksti: Erja Hyytiäinen

Kuvat: Mikko Tuomen kotisivu sekä J. Pinfield, RoPACS network at the University of Hertfordshire

Luotu 27.12.2012 | Muokattu 28.12.2012