Turun yliopiston kahdeksan tieteenalaa maailman parhaiden joukossa

14.05.2013

Turun yliopiston kahdeksan tieteenalaa sijoittuvat maailman kahdensadan parhaan joukkoon QS World University Rankings -yliopistovertailussa. Yliopisto kasvatti tieteenalojensa määrää listalla viime vuoteen verrattuna.

Turun yliopisto sijoittuu brittiläisessä vuoden 2013 yliopistovertailussa sijoille 101 - 150 filosofian ja psykologian aloilla. Sijoille 151 - 200 sijoittuvat farmakologia, kasvatustieteet, kieli- ja käännöstieteet, lääketiede, oikeustiede ja ympäristötieteet.

Uusina tieteenaloina tämänvuotiseen listaukseen pääsivät oikeustiede, psykologia sekä kieli- ja käännöstieteet. Viime vuonna listalla oli Turun yliopistosta viisi tieteenalaa ja vuonna 2011 kolme tieteenalaa.

– Suunta on hyvä. Turun yliopiston tieteenalojen korkea taso on nyt selvästi noteerattu maailmalla. Erityisen ilahduttavaa on, että menestyjiä löytyy sekä ihmistieteistä että lääke- ja luonnontieteistä. Menestyksen syynä on tutkijoiden ja opettajien pitkäjänteinen ja kova työ, rehtori Kalervo Väänänen toteaa.

Sijoitukseen vaikuttavat muun muassa akateeminen vertaisarviointi, suurien työnantajien arviot yliopistosta, henkilökunnan ja opiskelijoiden lukumäärän suhde, sitaattien määrä sekä kansainvälisyys.

Nyt julkaistut arviot ovat tieteenalakohtaisia, ja QS julkaisee yliopistojen kokonaisarviot myöhemmin tänä vuonna. Turun yliopisto on pärjännyt kansainvälisissä vertailuissa hyvin. Yliopisto sijoittui QS Rankingissa sijalle 211 ja Shanghain Jiao Tong -yliopiston tekemässä AWRU-rankingissä 300 - 400 parhaan joukkoon.

Tuomas Koivula

Luotu 14.05.2013 | Muokattu 01.12.2020