Turun yliopiston kansainvälisiin maisteriohjelmiin 500 hakijaa

17.01.2017

Eniten hakemuksia tuli Global Innovation Management-, Learning, Learning Environments and Educational Systems-, Futures Studies- sekä Drug Discovery and Development -ohjelmiin.

Kaiken kaikkiaan yliopiston kansainvälisiin, englanninkielisiin maisteriohjelmiin tuli 502 hakemusta 60 maasta. Hakemuksista 60 prosenttia eli 303 on EU/ETA-alueen ulkopuolelta, eniten Pakistanista (41), Bangladeshista (31), Nigeriasta (34) ja Nepalista (33). EU/ETA-alueen hakemuksista valtaosa tuli Suomesta.

Syksystä 2017 alkaen suomalaiset yliopistot perivät lukukausimaksuja EU/ETA-alueen ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta. Lukukausimaksujen käyttöönoton ennustettiin vaikuttavan dramaattisesti hakijamääriin.

University Admissions Finland hoitaa yhdeksän suurimman suomalaisen yliopiston (ml. HY, TY, TAY, UEF, OY) hakemusten käsittelyä keskitetysti. Vuonna 2016 hakemuksia tuli UAF:n jäsenyliopistoihin yhteensä 12 406. 13.1.2017 mennessä hakemuksia oli UAF:n käsiteltäväksi tullut 6 106 eli 50 % vähemmän. (Lapin yliopiston, Lappeenrannan teknillisen yliopiston haut ovat vielä kesken).

Turun yliopiston kansainvälisiin maisteriohjelmiin tuli juuri päättyneessä yhteishaussa keskimäärin 39 hakemusta per ohjelma, kun niitä oli viime vuonna keskimäärin 54 kappaletta. Laskua oli näin 28 %. Kaikkiaan hakemusten lukumäärä laski puoleen, 1 025 hakemuksesta 502 hakemukseen.

Turun yliopiston hakijamäärän laskua selittää paitsi lukukausimaksujen käyttöönotto, myös haussa olevien ohjelmien aiempaa vähäisempi määrä. Haussa olevia ohjelmia oli Turun yliopistolla tänä vuonna 13, kun niitä oli viime vuonna 18.

Eniten hakemuksia tuli Global Innovation Management-, Learning, Learning Environments and Educational Systems-, Futures Studies- sekä Drug Discovery and Development -ohjelmiin, yhteensä 227 kappaletta.  Samat ohjelmat olivat suosituimpien joukossa myös viime vuonna.

Vararehtori Riitta Pyykön mukaan lopputulosta voidaan pitää ”torjuntavoittona”. Hakijamäärä laski odotetusti, mutta ohjelmatasolla tarkasteltuna tilanne on kuitenkin kohtuullinen.

– Haasteemme on nyt saada keväällä hakijoista valituksi tulevat vakuuttuneeksi siitä, että nimenomaan Suomi, Turku, Turun yliopisto ja sen tarjoama ohjelma ja tutkinto on hänelle paras vaihtoehto ja valinta.

Tavoitteemme on, että syksyllä 2017 ohjelmissamme aloittavat hakijoista parhaat sekä motivoituneimmat suomalaiset ja kansainväliset hakijat.

Turun yliopiston hakukierroksella 2016-2017 mukana olleet kansainväliset maisteriohjelmat: utu.fi/masters

Luotu 17.01.2017 | Muokattu 18.01.2017