Turun yliopiston kirjastorakenne uudistuu, kampuksella palvelee jatkossa kuusi kirjastoa

07.01.2015

Turun yliopiston kirjasto uudistaa organisaatiotaan ja samalla kirjastojen nimet muuttuvat.

Turun yliopiston kirjasto käsittää jatkossa kuusi rinnasteista kirjastoa. Vielä vuonna 2010 yliopistokirjastolla oli Turun kampuksella 17 toimipistettä.  Yliopistonmäellä sijaitseva entinen pääkirjasto on yksi näistä, ja sen nimeksi tulee uudistuksen myötä Feeniks-kirjasto.

Feeniks-kirjastoon sijoittuvat vapaakappalekokoelman ja erikoiskokoelmien lisäksi kielten kirjasto ja kielten kurssikirjat sekä käsikirjasto.

Turun yliopiston kirjaston uudet yksiköt:

• Calonian kirjasto,  Caloniankuja 3
  • Feeniks-kirjasto, yliopistonmäki
  • Educariumin kirjasto, Assistentinkatu 5
  • Kauppakorkeakoulun kirjasto, Rehtorinpellonkatu 3
  • Quantumin kirjasto, yliopistonmäki
  • Teutorin kirjasto, Lemminkäisenkatu 3 B

Kirjastot avautuvat remonteista riippuen alkuvuoden aikana.

Lisäksi kirjastopalveluita tuotetaan Turun ulkopuolella Raumalla opettajankoulutuslaitoksen kirjastossa ja Raisiossa, jossa sijaitsevat sanomalehti- ja pienpainatepalvelut.

Monipuolisia asiantuntijapalveluita ja moderneja työtiloja

Uudistuksen myötä tieteenalakirjastorakenteesta luovutaan. Kirjastot palvelevat jatkossa neljän kokonaisuuden mukaisesti. Feeniks tukee muita kirjastoja tuottamalla yhteisiä palveluita.

Uudet palvelukokonaisuudet ovat oppimisen palvelut, tutkimuksen palvelut, tietoaineistojen hankintapalvelut ja tietoaineistojen saatavuuspalvelut.
Kirjastonjohtaja Ulla Nygrénin mukaan kirjaston asiakaspalvelukonsepti uudistetaan organisaatiouudistuksen myötä.

– Luovumme suurista lainaustiskeistä ja jalkaudumme asiakkaiden pariin. Yliopistokirjastot ovat ympäri maailman muuttumassa verkkoaineistojen lisääntyneen tarjonnan myötä monipuolisiksi asiakastiloiksi, joissa on tarjolla erilaisia aineistoihin liittyviä asiantuntijapalveluja ja moderneja ratkaisuja kirjastossa tapahtuvaan työskentelyyn.

Kirjaston uudistukset kumpuavat Nygrénin mukaan myös yliopistossa käynnissä olevista kehittämisohjelmista. Käynnissä ovat sekä hallinnon rakenteiden ja prosessien kehittäminen että tilaohjelma, jonka tarkoituksena on saada ohjattua resursseja toimintaan tiloja tiivistämällä.

Turun yliopiston kirjasto on kaikille avoin, Varsinais-Suomen suurin tieteellinen kirjasto. Se on yksi Suomen kuudesta vapaakappalekirjastosta.

Kuvateksti: Teutorin kirjasto avattiin syksyllä 2014. Kirjaston kahdessa kerroksessa ja kerrosten parvilla monenlaisia oppimisympäristöjä, esimerkiksi läppärilukusali, hiljainen lukusali, lukunurkkauksia ja ryhmätyötiloja.

TK

Luotu 07.01.2015 | Muokattu 29.07.2021