Turun yliopiston koulutukseen 132 lisäaloituspaikkaa

19.05.2014

Opetus- ja kulttuuriministeriö on Turun yliopistolle lisäaloituspaikkoja vuosien 2014 ja 2015 opiskelijavalintoihin.

​Turun yliopisto osallistuu vuosina 2014 ja 2015 hakijasuman purkutalkoisiin lisäämällä opiskelijoiden sisäänottomäärää yhteensä 132 aloituspaikalla.

– Aloituspaikkoja lisätään aloille, joilla on hyvät työllistymisnäkymät ja suoranaista työvoimapulaa. Olemme tyytyväisiä tulokseen, vaikka määrä laskikin hieman siitä, mitä ehdotimme, koulutuksesta vastaava vararehtori Riitta Pyykkö sanoo.

Nyt myönnetty paikkalisäys tulee esimerkiksi kaksinkertaistamaan Turun yliopiston logopedien sisäänottomäärän. Alalla vallitsee työvoimapula, koska yliopistot eivät ole kyenneet tähän asti vastaamaan koulutusresursseillaan puheterapeuttien kysyntään.

Turun yliopistoon myönnetyt lisäaloituspaikat yhteensä vuosille 2014 ja 2015:

• Biotekniikka (DI-koulutus) 20
  • Filosofia 6
  • Hammaslääketiede 10
  • Kauppatieteet 20
  • Logopedia 30
  • Luokanopettajakoulutus 32
  • Psykologia 14

Turun yliopisto ehdotti ministeriölle yhteensä 172 aloituspaikan lisäystä. Lisäpaikkoja ei myönnetty ehdotettuihin fysiikan ja tietotekniikan koulutuksiin.

Yhteensä yliopistoihin tulee yhteensä 1 507 ja ammattikorkeakouluihin 1 493 uutta aloituspaikkaa. Yliopistojen koulutuslisäyksistä eniten suunnataan tekniikan ja kauppatieteiden aloille.

Aloituspaikkojen lisäämisen toivotaan nopeuttavan nuorten pääsyä koulutukseen ja pidentävän työuria.

Koulutuslisäykset käynnistetään laajentamalla sisäänottoa syksyllä 2014 alkavaan koulutukseen.

Tuomas Koivula

Luotu 19.05.2014 | Muokattu 19.05.2014