Turun yliopiston opiskelijat antavat tukensa pakolaiskriisin hoitoon

14.09.2015

Turun yliopiston ylioppilaskunta (TYY) lahjoittaa toissa viikolla saamansa Vuoden kieliteko -rahapalkinnon pakolaiskriisin hoitoon. Opiskelijat järjestävät myös kielen- ja kulttuurin opetusta sekä urheilutapahtumia vastaanottokeskuksessa Turussa.

​TYYlle myönnettiin 1500 euron arvoinen Turun yliopiston Vuoden kieliteko -palkinto lukuvuoden avajaisten yhteydessä 3.9.. TYYn hallitus on päättänyt käyttää rahapalkinnon pakolaiskriisin hoitoon. Ylioppilaskunta pyrkii näin näyttämään hyvää esimerkkiä.

TYY lahjoittaa palkintosummasta 1000 euroa SPR:n katastrofirahastoon. Lopuilla varoilla opiskelijat järjestävät muun muassa Suomen kielen- ja kulttuurin koulutusta sekä urheilu- ja kulttuuriaktiviteettejä Turun Heinänokan leirikeskukseen, joka toimii turvapaikanhakijoiden tilapäisenä majoituspaikkana.

– Suunnitelmissamme on, että vapaaehtoisia Suomi toisena kielenä -opettajaopiskelijoita alkaa antaa Suomen kielen opetusta Heinänokassa. TYY tukee vapaaehtoisia opiskelijoita muun muassa matkakorvauksin ja kustantamalla tarvittavia materiaaleja, kertoo TYYn hallituksen kansainvälisten asioiden ja kehitysyhteistyön vastaava Julia Litokorpi.

Opiskelijoiden tavoitteena on järjestää turvapaikanhakijoiden kanssa myös erilaisia kulttuuritapahtumia ja esimerkiksi jalkapallo-otteluita.

Kansainvälisen katastrofiavun päällikkö Andreas von Weissenberg kiittää TYYtä lahjoituksesta. TYYn lahjoittama summa korvamerkitään tämänhetkisen turvapaikka- ja pakolaistilanteen hyväksi, jolloin apu menee juuri tämän kriisin uhrien auttamiseen Suomessa ja lähtömaissa.

Turun korkeakoulujen oppilaitospapit ovat mukana tukemassa vapaaehtoisia opiskelijoita.

– Oppilaitospapit osaltaan perehdyttävät vapaaehtoisia opiskelijoita. Oppilaitospapit tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden purkaa tuntojaan ja kokemuksiaan vastaanottokeskusvierailun jälkeen, Litokorpi kertoo.

TK
Luotu 14.09.2015 | Muokattu 14.09.2015