Turun Yliopiston perustamisen suuri muistomitali varatuomari Jukka Mikkolalle

10.12.2014

Turun Yliopistosäätiön uudeksi valtuuskunnan puheenjohtajaksi valittiin varatuomari Matti Vuoria.

​Rehtori Kalervo Väänänen (kuv. vas.) luovutti varatuomari Jukka Mikkolalle Turun Yliopiston perustamisen suuren muistomitalin tiistaina 9.12.

​Varatuomari Jukka Mikkola on palkittu Turun Yliopiston perustamisen suurella muistomitalilla. Perustelu mitalin myöntämiselle oli, että Mikkola on huomattavalla tavalla toiminut Turun yliopiston henkisten päämäärien hyväksi ja aineellisen vaurastumisen edistämiseksi. Turun Yliopiston perustamisen suuri muistomitali lyötettiin vuonna 1922 Turun Yliopiston avajaisten muistoksi.

Jukka Mikkola on ollut Turun kaupungin edustajana Turun Yliopistosäätiön valtuuskunnan jäsen vuodesta 1994 ja sen puheenjohtaja vuosina 2000–2014. Vuonna 2009 Mikkola promovoitiin Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan kunniatohtoriksi.

Turun Yliopistosäätiön valtuuskunnan uudeksi puheenjohtajaksi valittiin varatuomari Matti Vuoria ja varapuheenjohtajaksi Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen. Valtuuskunnan uusiksi jäseniksi valittiin Turun yliopiston edustajana humanistisen tiedekunnan dekaani Eija Suomela-Salmi, Turun Suomalaisen Yliopistoseuran edustajana päätoimittaja Riitta Monto, Turun kaupungin edustajana teologian tohtori, kansanedustaja Ilkka Kantola sekä julkisen ja talouselämän edustajana pankinjohtaja Jussi Mekkonen.

Turun Yliopistosäätiön hallituksen puheenjohtajana jatkaa DI, MBA Tuomo Lähdesmäki. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin vararehtori Riitta Pyykkö, joka toimii myös säätiön tieteellisten asiantuntijoiden puheenjohtajana.

TK

Luotu 10.12.2014 | Muokattu 09.12.2015