Turun yliopiston tutkijakollegiumit ovat avanneet tutkijahaun

16.02.2017

Turun yliopiston luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijakollegium hakee viittä tutkijatohtoria ja neljää erikoistutkijaa. Turun yliopiston ihmistieteiden tutkijakollegium hakee viittä tutkijatohtoria ja kollegiumin johtajaa.

​Turun yliopistossa toimii kaksi monitieteistä tutkijakollegiumia: Turun ihmistieteiden kollegium (Turku Institute for Advanced Studies, TIAS) ja Turun luonnontieteiden ja lääketieteen kollegium (Turku Collegium for Science and Medicine, TCSM). Tutkijakollegiumien tavoitteena on edistää huippututkimusta ja samalla nuorten tutkijoiden tutkijanuran kehitystä.

Turun ihmistieteiden tutkijakollegium (TIAS) edistää huippututkimusta ihmistieteissä. Kollegiumiin kuuluvat yhteiskuntatieteellinen, humanistinen, kasvatustieteiden ja oikeustieteellinen tiedekunta sekä Turun kauppakorkeakoulu. TIASin tutkimusaloja ovat taiteentutkimus, kulttuurintutkimus, historia, arkeologia, kielet, lingvistiikka, logopedia, kauppa- ja taloustiede, kasvatustiede, oikeustiede, filosofia, valtio-oppi, psykologia, sosiaalipolitiikka, sosiaalityö, sosiologia ja tutkimusmenetelmät.

TIASissa on haettavana viisi tutkijatohtorin määräaikaista tehtävää ajalle 1.1.2018‒31.12.2020. Hakijoilta odotetaan kansainvälisyyttä. Haku päättyy 15.3.2017.

‒ Turun ihmistieteiden tutkijakollegiumin yksi keskeinen tavoite on tarjota hiljattain väitelleille tutkijoille mahdollisuus kehittyä tutkijana. Ulkomaiset tutkimusperiodit mahdollistava kolmen vuoden rahoitus on näinä tutkimusrahoituksen niukkuuden aikoina merkittävä mahdollisuus. Tätä osoittaa myös se, että varsin moni tutkija on TIAS-kauden jälkeen siirtynyt tenure-apulaisprofessuuriin. Toinen ‒ ja yhtä keskeinen ‒ tavoite on vahvistaa tutkimuksen monitieteisyyttä ja luoda edellytyksiä perinteiset raja-aidat rikkovalle tutkimukselle. Monialaisessa ja kansainvälisessä TIAS-tutkijayhteisössä monitieteisen tutkimuksen vaateisiin voidaan paneutua. Päätös rahoittaa näinkin laajamittaisesti nuorten tutkijoiden urakehitystä on hyvin tervetullut, sanoo kollegiumin johtaja, professori Anne Kumpula.

>> Hakuilmoitus

TIAS hakee myös johtajaa kolmivuotiskaudelle. Kollegiumin johtajan tehtävänä on kehittää ja johtaa kollegiumin toimintaa ja taloutta, vastata kollegiumin käytännön työskentelystä, edistää kollegiumin kansainvälistä verkostoitumista sekä rahoituspohjan laajentamista.

‒ Tehtävään haetaan akateemisesti meritoitunutta, kansainvälisesti hyvin verkostoitunutta henkilöä, jolla on kokemusta ja näyttöä sekä akateemisesta johtamisesta että tutkimusrahoituksen menestyksellisestä hankinnasta, kertoo kollegiumin johtokunnan puheenjohtaja, professori Eija Suomela-Salmi.

>> Turku Institute for Advanced Studies

Turun luonnontieteiden ja lääketieteen kollegium (TCSM) tarjoaa poikkitieteellisen, monitieteisen ja interaktiivisen tutkijayhteisön post doc -vaiheen ohittaneille ja post doc -vaiheen luonnontieteiden ja lääketieteen tutkijoille. Kollegiumin tutkimusalaan kuuluvat matematiikka, tietojenkäsittelyoppi, fysiikka, kemia, biokemia, biologia, geologia, maantiede, lääketiede, biolääketiede ja hammaslääketiede, sekä muu näihin rinnastettava tutkimus.

TCSM:ssä on haettavana viisi tutkijatohtorin määräaikaista tehtävää kolmen vuoden määräajaksi. Tehtävään valittujen tutkijatohtoreiden määräaikainen työsuhde voi alkaa aikaisintaan 1.1.2018. Haku päättyy 15.3.2017.

‒ Haemme lahjakkaita ja innokkaita nuoria tutkijoita. Lisäksi edellytämme heiltä liikkuvuutta, mikä tarkoittaa sitä, että tutkijatohtorina ei voi jatkaa samassa tutkimusryhmässä, jossa on tehnyt väitöskirjansa. Kollegiumpaikka antaa mahdollisuuden tutkia mielenkiintoisia asioita uusissa ympyröissä. Kolmen vuoden rahoituskauden aikana on jo mahdollisuus oppia paljon uutta ja saada aikaan merkittäviä tuloksia, joista on sitten hyötyä myös myöhemmässä uravaiheessa, sanoo kollegiumin johtaja, akatemiaprofessori Sirpa Jalkanen.

>> Hakuilmoitus

TCSM:ssä on haettavana myös neljä erikoistutkijan tehtävää. Tehtävän kesto on kolme vuotta ja se alkaa aikaisintaan 1.1.2018. Haku päättyy 18.4.2017.

‒ Tässä haussa haluamme tarjota lupaavimmille post doc -kauden menestyksekkäästi suorittaneille tutkijoille mahdollisuuden aloittaa itsenäinen oman tutkimusryhmän pystyttäminen ympäristössä, joka tarjoaa loistavat mahdollisuudet myös moni- ja poikkitieteellisiin tutkimuksiin, Jalkanen kertoo.

>> Turku Collegium for Science and Medicine

TS