Turun yliopiston tutkijoiden artikkeli palkittiin hammaslääketieteeseen erikoistuneen japanilaisyliopiston tunnustuksella

14.07.2020

Odontology-palkinto on japanilaisen Nippon Dental Universityn lanseeraama uusi tunnustus. Turun yliopiston hammaslääketieteen tutkijat saivat palkinnon osoituksena vaikuttavasta tieteellisestä artikkelista.

Odontology prize -palkinto myönnetään tieteellisesti vaikuttavalle artikkelille, joka on julkaistu Odontology (Official International Journal of the Society of the Nippon Dental University) -tiedejulkaisussa. Palkinnon myöntää Nippon Dental University, joka on Japanin johtava hammaslääketieteen koulutus- ja tutkimusinstituutio.

Palkitun tutkimusartikkelin ovat kirjoittaneet Sufyan Garoushi, Pekka Vallittu, Akikazu Shinya ja Lippo Lassila. Artikkeli palkittiin sen omaperäisyydestä ja merkittävyydestä.

– Tällaisella akateemisella tunnustuksella on tärkeä vaikutus tutkimuksemme näkyvyyteen ja hammaslääketieteen laitoksen sijoittumiseen kansainvälisessä rankingissa, toteaa artikkelin pääkirjoittaja Sufyan Garoushi.

Vuonna 2016 julkaistu tutkimusartikkeli on nimeltään “Influence of increment thickness on light transmission, degree of conversion and micro hardness of bulk fill composites”. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten kliinikot voivat valita hampaiden paikkaukseen sopivimmat täyttöaineet, kun markkinoille kehitetään uusia materiaaleja.

Tutkimuksessa arvioitiin erilaisten kaupallisten täyttömateriaalien – sekä tavanomaisten että kuituvahvistettujen yhdistelmämuovien – ominaisuuksia. Tulokset kertovat, mihin asioihin kliinikkojen olisi syytä kiinnittää huomiota, jotta saavutettaisiin yhdistelmämuovin asianmukainen kovettuminen hampaiden syvissä rei’issä.

Luotu 14.07.2020 | Muokattu 14.07.2020