Turun yliopiston tutkijoille rahoitusta Länsi-Afrikan antimikrobilääkeresistenssin tutkimukseen

01.03.2018

Suomen Akatemia ja ulkoministeriö ovat myöntäneet rahoituksen seitsemälle tutkimushankkeelle Kehitystutkimuksen akatemiaohjelman haussa yhteensä lähes kuudella miljoonalla eurolla. Seitsemässä rahoitetussa tutkimushankkeessa on yhteensä 13 tutkimusryhmää, joista yksi koostuu Turun yliopiston tutkijoista.

​Kehitystutkimuksen ohjelmassa rahoitetaan monitieteistä ja ongelmalähtöistä tutkimusta, joka kuvaa ja tulkitsee kehityksen ulottuvuuksia, auttaa ymmärtämään kehityksen esteitä ja etsii keinoja näiden esteiden poistamiseksi. Tutkimuksen kohteena ovat globaalin kehityksen kysymykset.

Turun yliopiston sosiologian oppiaineen yliopistonlehtori Salla Sariolan tutkimusryhmä on osa Helsingin yliopiston johtamaa Antimikrobilääkeresistenssin esiintyminen, lähteet ja ehkäisy Länsi-Afrikassa - AMR geenivirta ihmisten, eläinten ja ympäristön välillä -konsortiota, jossa tarkastellaan antibiooteille vastustuskykyisten bakteerien esiintymistä, lähteitä ja ehkäisyä Länsi-Afrikassa. Mikrobiologisin, kliinisin ja sosiologisin menetelmin toteutettavassa projektissa tarkastellaan erityisesti köyhiä Länsi-Afrikan maita, joissa paikallinen kapasiteetti seurata resistenssitilannetta sekä vaikuttaa siihen ovat heikointa maailmassa.

– Pyrimme tekemään hankkeessa eettisesti ja sosiaalisesti kestävää yhteistyötä paikallisten tutkijoiden kanssa. Osallistavassa tutkimuksessa myös niin sanottuja maallikkoja tulee mukaan tuottamaan tietoa ja kehittämään erilaisia arjen ratkaisuja siihen, miten antimikrobilääkeresistenssin leviämistä voidaan estää, Sariola kertoo.

Sariolan mukaan vastaavanlaisia globaaleja terveyteen liittyviä moniulotteisia ilmiöitä ratkotaan usein pelkästään lääketieteen keinoin, esimerkiksi epidemiologian tai kansanterveystieteen aloilla.

– Erityisen hienoa oli, että rahoittajat ymmärsivät myös yhteiskuntatieteiden merkityksen tällaisten laajojen moniongelmaisten ilmiöiden torjumisessa. Antibiooteille vastustuskykyisten bakteerien leviämisessä ja torjumisessa korostuvat hyvin paljon myös sosiaaliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet.

Kehitystutkimuksen ohjelmassa rahoitetaan monitieteistä ja ongelmalähtöistä tutkimusta, joka kuvaa ja tulkitsee kehityksen ulottuvuuksia, auttaa ymmärtämään kehityksen esteitä ja etsii keinoja näiden esteiden poistamiseksi. Tutkimuksen kohteena ovat globaalin kehityksen kysymykset. Kaikki rahoituksen saaneet hankkeet käynnistyvät maaliskuun alussa 2018.

Kaikki rahoitetut hankkeet

HK