Turun yliopiston tutkimuksen ja kansainvälisyyden korkea taso korostuu uudessa yliopistovertailussa

15.05.2014

Turun yliopisto luokiteltiin erinomaiseksi tutkimusjulkaisuissa ja kansainvälistymisessä ensimmäistä kertaa julkaistussa eurooppalaisessa yliopistovertailussa.

​U-Multirank on Euroopan unionin rahoituksella toteutettava uusi yliopistojen vertailujärjestelmä. Vertailut ovat perinteisesti keskittyneet huippututkimukseen. U-Multirankin tavoitteena on kuvata opiskelijoiden ja yliopistojen saavutuksia useammilla osa-alueilla.

Vertailu perustuu viiteen osa-alueeseen: tutkimustyön maineikkuus, opetuksen ja opiskelun laatu, kansainvälisyys, onnistuminen osaamisen siirtämisessä (esimerkiksi kumppanuudet yritysten kanssa) ja panos alueelliseen kehitykseen.

Turun yliopiston kokonaistulos on luokittelussa varsin hyvä ja useilla yliopisto on useilla osa-alueilla ensimmäisessä very good -luokassa.

Kansainvälinen tutkimusyliopisto

Turun yliopisto saavutti vertailun korkeimman tason esimerkiksi tutkimusjulkaisujen ja kansainvälisten yhteisjulkaisujen määrissä. Erinomaisella tasolla yliopisto on myös post doc -tutkijapaikkojen ja kansainvälisen tutkimushenkilöstön määrissä.

Myös opettajien lukumäärä suhteessa opiskelijoiden määrään sekä opiskelijoiden kansainvälinen liikkuvuus ovat huippuluokkaa. Kehitysmahdollisuuksia yliopistolla on vertailun mukaan tutkimuksen kaupallistamisessa.

– Turun yliopisto on kansainvälisen tason tutkimusyliopisto. On ilahduttavaa, että tämä tulee esiin myös tässä vertailussa. Olemme myös hyvin tiedostaneet vertailussa esiin tulleet heikkoudet, rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Vertailussa arvioitiin erikseen tietyt alat. Turun yliopistosta luokiteltiin erikseen fysiikka ja kauppatieteet. Kummatkin ovat hyvää kansainvälistä tasoa.

U-Multirankin taustalla on EU:n tarve parantaa Euroopan korkeakoulutusjärjestelmien laatua ja monimuotoisuutta ja tuoda esiin korkeakoulutukseen liittyviä myönteisiä seikkoja eri puolilla Eurooppaa. Vertailussa on mukana yli 850 yliopistoa, joista suurin osa on Euroopasta.

Listan kokoaa riippumaton yhteenliittymä, jota johtavat Centre for Higher Education (CHE) Saksassa ja Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) Alankomaissa.

Vertailun tarkoituksena on muun muassa auttaa opiskelijoita valitsemaan itselleen sopivin yliopisto. U-Multirankingin verkkosivustolla voi tehdä vertailuja ja tutustua yliopistojen vahvuuksiin.

>> U-Multirank

Teksti: Tuomas Koivula