Turun yliopiston uusi hallitus valittu

20.11.2013

Yliopistokollegio vahvisti Turun yliopiston uuden hallituksen kokoonpanon. Yhteisön ulkopuolisina jäseninä hallitukseen valittiin Tampereen teknillisen yliopiston professori Jaakko Astola, Raision toimitusjohtaja Matti Rihko, emeritusmaaherra Rauno Saari ja valtiotieteiden tohtori Cay Sévon. Vuoden 2014 toimintansa aloittavassa hallituksessa on myös neljä henkilöstön ja kaksi opiskelijoiden edustajaa.

​Kollegio vahvisti vaaleissa suurimmat äänet saavuttaneet henkilöstön edustajat hallituksen jäseniksi. Professorien ryhmästä valituiksi tulivat professori Anne Kovalainen ja biokemian professori Jyrki Heino.  Muun opetus- ja tutkimushenkilöstön sekä muun henkilöstön ryhmässä valituiksi tulivat tietoturvapäällikkö Mats Kommonen ja dosentti Maija Peltola.

Professoreista äänioikeuttaan vaaleissa käytti yli 68 prosenttia vaalikelpoisista, muun henkilöstön edustajista samoin teki reilu 35 prosenttia.

Opiskelijaedustajina hallitukseen tulivat Turun yliopiston ylioppilaskunnan (TYY) hallituksen valitsemat Jukka Koivisto (matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta) ja Aku Kähkönen (kauppakorkeakoulu). Yliopistokollegio kuitenkin päätti tiedustella TYY:n pääsihteeriltä, miksi edustajiksi valittiin kaksi miestä.

Uuden hallituksen kausi alkaa vuoden 2014 alussa ja päättyy muiden kuin opiskelijaedustajien osalta vuoden 2017 lopussa. Opiskelijajäsenten kausi on kaksivuotinen.

Myös uusi yliopistokollegio aloittaa nelivuotiskautensa ensi vuoden alussa. Sen jäseniksi on valittu professorien ryhmästä Reidar Grenman, Stina Syrjänen, Risto Rinne, Marja-Liisa Helasvuo, Erkki Korpimäki, Tapio Salakoski, Kari Lukka, Kevät Nousiainen, Marianne Liljeström sekä Henri Vogt. Muun henkilöstön ryhmästä valituiksi tulivat Vuoden 2014 alussa alkavalle nelivuotiskaudelle muun henkilöstön edustajiksi yliopistokollegioon valittiin Ilari E. Sääksjärvi, Eero Kuparinen, Helena Juusela, Elina Pelto, Leena Järveläinen, Leena Henderson, Juha-Pekka Pellonpää, Anne Rumpunen-Virtanen, Antti Pajala ja Petri Teräspuro.

Kollegiovaaleissa professorien ryhmässä edustajat valittiin sopuvaaleissa, muusta henkilöstöstä edustajaansa äänesti reilu 37 prosenttia äänioikeutetuista.

TYY:n edustajisto valitsi kollegion opiskelijajäseniksi Tero Ahlgrenin, Kukka-Maaria Wessmanin, Jarkko Louhelaisen, Jussi Heikkosen, Joel Holménin, Jenni Liikasen, Pekka Rantalan, Teemu Auressalmen, Essi Karvosen ja Joni Kajanderin.

Yliopiston henkilöstö ja opiskelijat valitsivat vaaleissa myös edustajansa tiedekuntien sekä Turun kauppakorkeakoulun johtokuntiin. Muiden osalta käytiin sopuvaalitiedot, mutta kauppakorkeakoulun muun henkilöstön edustajat valitsivat edustajansa äänestäen. Äänestysprosentti oli lähes 56.

Erja Hyytiäinen

Luotu 20.11.2013 | Muokattu 21.11.2013