Turun yliopistoon esitetään biopankkiprofessuuria

10.05.2013

Turun kaupunginhallitukselle tehdyn esityksen mukaan kaupunki myöntäisi Turun yliopistolle rahoituksen lahjoitusprofessuurin kahdeksi vuodeksi. Lahjoitusprofessuuri sijoittuisi vastaperustettuun Auria Biopankkiin.

Kaupunginjohtaja Aleksi Randellin esityksestä päätetään maanantaina 13.5. kaupunginhallituksessa. Jos kaupunginhallitus hyväksyy esityksen, professuuri perustetaan kahdeksi vuodeksi. Professuurin vuotuiset kustannukset kaupungille ovat 100 000 euroa.

Professuuri vahvistaisi Turun alueen asemaa terveysteknologian ja lääketutkimuksen kansallisena ja kansainvälisenä keskuksena. Toistaiseksi ainoa alan professuuri on Irlannin kansallisessa biopankissa.

Turun bio- ja life science -alan ekosysteemi on kansainvälisesti merkittävä kokonaisuus, lääkekehitys on yksi Turun alueen vahvimpia ydinosaamisalueita. Auria Biopankki on tulevaisuudessa yksi alan toiminnan merkittävimpiä tukijalkoja.

− Yliopistojen, muiden tutkimusyksiköiden, yliopistosairaalan ja lääketeollisuuden yhteistyö luo merkittäviä innovaatioita ja uutta liiketoimintaa. Uusia innovaatioalustoja kuitenkin tarvitaan turvaamaan alan menestys myös tulevaisuudessa ja niiden edistämisessä Auria Biopankilla on merkittävä rooli, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Turun yliopiston ja Varsinais-Suomen, Satakunnan sekä Vaasan sairaanhoitopiirien perustama Auria Biopankki on jo toimintansa alkuvaiheessa kansainvälisesti ainutlaatuinen toimija. Biopankki toimii täsmälääketieteen ja henkilökohtaisen terveydenhuollon veturina parantaen suomalaisten saaman hoidon laatua ja vaikuttavuutta.

Erja Hyytiäinen

Luotu 10.05.2013 | Muokattu 25.11.2020